VLog #2 – Relacja z Drone Berlin 2016

Skończyłem drugą część VLoga 4Śmigła.pl i jest jeszcze gorsza od pierwszej! 🙂 Tym razem jest to moja wyjątkowo nieprofesjonalna relacja z Drone Berlin 2016, czyli pierwszego wyjazdu związanego z kopterami od czasu powstania serwisu 4Śmigła.pl. Oczywiście nie zaprzeczę, że włożyłem sporo wysiłku w te nagrania i ganianie z kamerą, ale wciąż się uczę, co i jak trzeba robić. Stabilizacja Youtube w niektórych miejscach pomogła, w drugich pogorszyła, więc technicznie film miejscami kuleje, ale staram się, żeby nadrabiał merytoryką. Miłego oglądania !


>>> Nagranie ma napisy, które uproszczą zrozumienie odbytych rozmów. <<<

W nagraniu znajdziecie 4 podstawowe tematy, które, mam nadzieję, Wam się spodobają.
Po pierwsze jest to relacja z zabawy stanowiskiem do ustawiania PIDów. Starałem się tam wyjaśnić to, czego na miejscu się nauczyłem, czyli jak w praktyce ustawienia P oraz D (o I jest niewiele) wpływają na zachowanie koptera w locie. Jest to dalekie od wyczerpania tematu, ale interpretacja, którą usłyszałem na targach była dla mnie bardzo klarowna i mam nadzieję, że udało mi się to wyjaśnić.

Dalej przeprowadzam rozmowę z Paulem Benzem z EmQopter, który pokazuje urządzenie do kontroli odległości koptera od przeszkód. Pozwala zarówno w nich nie uderzyć, jak również lecieć wzdłuż zadanego obiektu trzymając od niego stały dystans. Dodatkowo sprzęt pozwala kontrolować równocześnie drugi kopter poprzez wpięcie się do jego kontrolera lotu. Dowiecie się też, czym różnią się czujniki ultradźwiękowe od podczerwieni – pożyteczna wiedza.

Posłuchacie również Anttiego Taskinena z VectorHeli, który pokazał mi system spadochronowy do wielowirnikowców. Urządzenie zwane VectorSave składa się ze spadochronu, rurki z włókna węglowego, opatentowanego mechanizmu wyrzucania i ładowania spadochronu, oraz modułu, który decyduje o tym, czy kopter spada i należy go ratować. Mimo, iż rozwiązanie nie jest tanie, spadochron może uratować dużo droższy kopter i jego osprzęt.

Na koniec zostawiłem prezentację niewielkiego quadrocoptera MicroDrone 3.0 produkowanego przez ExtremeFliers.com. Tam Scott E.Stevenson pokazuje jego pełne możliwości. Jest to wyjątkowo modularny quadrocopter, z kamerą 720p, transmisją Wi-Fi, autorską aplikacją na smartfony i tablety (dużo lepszą niż te z Chin) oraz goglami w standardzie Google Cardboard, w które można włożyć smartfon i cieszyć się nieco inną wersją FPV niż zwykle. Cały zestaw nie należy do tanich, ale ze względu na parę bardzo oryginalnych rozwiązań (m.in. magnetyczne mocowanie kamery) chciałem Wam go pokazać. Z ciężkim sercem także go nabyłem, więc na blogu pojawi się recenzja. 199 Euro to cena dość zaporowa, ale dostajemy produkt naprawdę wysokiej jakości.

VLog trwa ponownie 35 minut. Wiem, że na Youtubowe standardy jest to o wiele za długo, ale chciałem zmieścić tą relację w jednym filmie, a nie szatkować jej na kawałki. To przedłużyło obróbkę i przygotowanie napisów. Mam nadzieję, że mimo wpadek technicznych, przeciętnego miejscami dźwięku i mojej facjaty na większości ujęć wciąż Wam się spodoba to co pokazałem.

Jak zwykle z góry dziękuję za uwagi, konstruktywną krytykę również przełknę 🙂 Miłego oglądania!

  • marc

    Kiedy można się spodziewać recji MicroDrone 3.0?

    • Myślę, że uczciwie zabiorę się za nią już po nowym roku. Wcześniej planuję skończyć pisanie o Eachine QX80, a potem wziąć „na warsztat” Tarantulę X6 zanim się przesadnie zakurzy. Zobaczymy na ile szybko pójdą mi wspomniane recenzje i ile maili będzie spływało – szczególnie po świętach. Ostatnio schodzi mi na to też sporo czasu, ale taki to urok – Święty Mikołaj przynosi sporo kopterów 🙂

  • Xxx

    Ciekawe. Czy myślisz o napisaniu artykułu na temat ustawiania PIDów? Brakuje mi materiałów w języku polskim, a temat jest ważniejszy niż często opisywane budowy koptera lub tak trywialne sprawy jak lutowanie.

    • Na blogu staram się traktować trywialne rzeczy z taką samą dokładnością, jak te bardziej skomplikowane. Każdy jest na innym poziomie i są tacy, którzy mają problem z lutowaniem, a dla innych to bułka z masłem i interesują ich bardziej zaawansowane tematy (tak jak Ciebie). 4Śmigła mają być przyjazne początkującym, ale jak widać, z czasem staram się rozwijać tematy. Jeśli chodzi o PIDy to chętnie napiszę taki poradnik, ale dopiero wtedy, gdy sam będę miał temat w małym palcu, a wciąż tak nie jest. Zdaję sobie sprawę z kredytu zaufania, który posiadam i muszę bardzo uważać, żeby nie pisać, o czymś, na czym do końca się nie znam. Owszem, ustawiłem PIDy w 4 kopterach, na tyle, aby w moim odczuciu dobrze latały, ale tak naprawdę nie miałem w rękach modelu, który byłby wyregulowany naprawdę dobrze, tak jak to robią spece od wyścigówek 250 i mniejszych. Oglądałem i czytałem już sporo na ten temat, ale wciąż nie mam pewności co np. się stanie, gdy przestrzelisz parametr I. Na pewno napiszę więc artykuł na ten temat, ale dopiero w momencie, kiedy stwierdzę, że mam ten temat dobrze rozpracowany i nie popełnię żadnego grubego, merytorycznego błędu. Niewykluczone, że będzie on na zakończenie działu DIY. W każdym razie trzymam się reguły, że lepiej nie pisać nic, niż bzdury. Dzięki za zwrócenie uwagi na ten temat!

  • XMAN

    Takie nagranie spoko dużo do oglądania ciekawe rzeczy z PIDami ciekawa rzecz i te maleństwo do dronie 😀 czekam na recenzję tego małego cuda 🙂