Jak pewnie już zdążyliście się zorientować, wiele quadrocopterów, które opisuje, kupiłem własnie na Banggood, choć czasem zdarza mi się też zamówić coś z GearBest. Gdy mowa o zakupach, chętnie zachęcam właśnie do zamawiania produktów prosto z Azji, co u niektórych może budzić pewne wątpliwości, bo choć cena jest kusząca, to jednak jest to druga część globu. W tym wpisie chciałbym rozwiać Wasze wątpliwości i pokazać, że warto poczekać 3 tygodnie (czasem dłużej, czasem krócej) na sprzęt, który często będzie wielokrotnie tańszy, niż u nas w kraju. Zapraszam !
Po pierwsze zacznijmy od tego, że banggood.com, gearbest.com, geekbuying.com, tmart.com i inne są sklepami internetowymi. W odróżnieniu od AliExpress, które jest platformą handlową dla różnych sprzedawców. To ostatnie to odpowiednik Allegro.pl tyle, że wyłącznie z opcją "Kup Teraz". Jeśli coś kupicie w AliExpress, to serwis tylko pośredniczy w transakcji między Wami, a handlującym, który wcale nie musi sprzedawać dokładnie tego co deklaruje, jak i w późniejszym czasie pozytywnie rozpatrzyć zwrotu, czy reklamacji. Osobiście w AliExpress kupuję tylko i wyłącznie części do quadrocopterów, czytając przy tym z dużą uwagą opisy, bo te często dopiero precyzują jaki silniczek albo śmigła kupujecie. Zdarzają się tam błędy, podobnie jak na Allegro, gdzie rzekome śmigiełka do CX-10 jednak do niego nie pasują.
Wracając teraz do Banggood.com i pokrewnych. Tutaj mówimy o jednym sprzedawcy, który ma własną sieć dystrybucji i jako sklep rozpatruje reklamacje, zwroty itp. Tutaj opisy są już bardziej rzetelne i z grubsza wiemy, co nabywamy. Produkty są przeróżne i czasami można trafić na coś niskiej jakości, ale wtedy często cena będzie żenująco niska. Jeśli chodzi o quadrocoptery to mówimy tu o konkretnych producentach, dla których często jest to jedyna sieć dystrybucji. Zdecydowana większość quadrocopterów, które znajdziecie na OLX.pl i Allegro.pl będzie pochodziła właśnie z tego typu sklepów z Chin i z dużym prawdopodobieństwem produkt z aukcji znajdziecie w jednym z wymienionych wyżej sklepów.
Dlaczego ?
Jak najbardziej wskazane jest zadanie pytania dlaczego właściwie ściągam modele RC i części do nich z drugiego końca świata. Powód jest prozaiczny - cena. Nie chcę teraz po raz kolejny prezentować zestawień między krajowymi sklepami RC, a chińskimi sklepami internetowymi. Za przykład niech Wam posłuży niedawny komentarz "XMAN-a", jednego z czytelników 4Śmigła.pl, który wspominał, że opisywany w tym artykule hexacopter MJX X600 obaj zamówiliśmy w cenie 123 zł, gdy tymczasem w sklepie z modelami zaśpiewano mu kwotę 500 zł za dokładnie ten sam produkt. Warto ? Odpowiedź pozostawiam Wam.
Rejestracja
Jeżeli chcesz, możesz przeskoczyć do rejestracji przy pomocy tego linku: Banggood - zarejestruj. Wykonując ją w ten sposób (z polecenia 4Śmigła.pl) dostajesz kupon na 10 USD, ale na zakup za kwotę > 100 USD, niestety ważny tylko 2 dni. Jeśli więc planujesz większe zakupy, można zaoszczędzić. Ja za polecenie również otrzymuję niewielką gratyfikację (pod warunkiem zrobienia zakupu za 20 USD), więc jeśli chcesz mnie w ten sposób nieco wspomóc będę oczywiście wdzięczny.
Utworzenie konta wymaga od nas wyłącznie podania loginu, adresu E-Mail i wybranego przez nas hasła. Adres wysyłkowy zapiszemy przed złożeniem zamówienia, a gdy raz zostanie zapamiętany, domyślnie wszystkie wysyłki będą na niego kierowane. Mając więcej niż jeden możemy przed zakupem wybrać, na który z nich zostanie wysłana paczka.
Szukamy ciekawej oferty
Zaczynam zawsze wizytę od wędrowania w głąb mojej ulubionej kategorii, czyli RC Quadcopters.
Od pewnego czasu polowałem na jakiś model, który udźwignie Mobiusa. Ten ostatni nie jest specjalnie ciężki, ale XBee Drone 3.1, ani Syma X5C specjalnie się z nią nie polubiły. Tarantula X4 trochę jednak kosztuje, więc zacząłem wertować oferty. Za MJX X600 trzeba było jeszcze niedawno zapłacić 200 zł, co zdawało się ceną już akceptowalną. Potem cena spadła do 150 zł, co sprawiło, że byłem naprawdę gotowy go kupić. Wszedłem więc ostatnio na BG i moją uwagę zwróciła następująca oferta:
Hmmm, mój pierwszy hexacopter za 120 zł ? Rewelacja, klikamy ! Gdy naszym oczom ukaże się oferta, zanim dodamy wybrany produkt do koszyka trzeba jeszcze sprawdzić parę rzeczy.
Zaczynając od góry zatrzymujemy wzrok na pierwszej strzałce. Tutaj zapisana jest dostępność towaru. W większości jest to "In stock, usually dispatched in 1 business day", co oznacza, że produkt jest na stanie i zostanie wysłany na ogół w ciągu jednego dnia. Inne strefy czasowe często powodują, że mail o nadaniu produktu dostaniemy wcześnie rano następnego dnia, ale nie jest to reguła. Inne opcje to "Usually dispatched in 6-9 bussiness days" oznacza, że produkt może niekoniecznie być dostępny w magazynie i poczekamy sobie parę dni dłużej. W niektórych ofertach trafimy też na "Coming soon", co jest zachętą do Preorderingu (zamawiania przed wydaniem produktu na rynek) albo wpisywania się na listę osób, które zostaną poinformowane, gdy produkt stanie się dostępny ("Alert me on arrival").
W przypadku niektórych produktów "Coming soon" może oznaczać, że pojawią się one za tydzień, a w przypadku innych jak np. nowa odsłona Hubsanów - długie miesiące. Nie należy się więc nastawiać, że "soon" faktycznie oznacza "niedługo".
Następne pola to wybór magazynu, z którego będzie się odbywać wysyłka. Nas europejczyków interesują tylko 2 opcje (CN Warehouse oraz EU Warehouse), co oznacza odpowiednio magazyn w Chinach (Guangzhou - CN_GZ) albo Malezji (CN_MY). Nie ustaliłem gdzie dokładnie mieści się EU Warehouse, bo dostawałem paczki holenderskie, szwedzkie i angielskie. Dla nas ważne są dwie rzeczy. Po pierwsze towar z magazynu w Chinach jest najczęściej tańszy, choć zdarzają się wyjątki, więc warto to sprawdzić. Z drugiej strony nasza przesyłka z Azji oczywiście będzie iść dłużej. Ogólne założenie jest takie, że im większa paczka, tym większe różnice w czasie oczekiwania na nią. Moje doświadczenie wskazuje, że ESC i inne drobnostki w małych woreczkach wędrują z CN 10-15 dni, choć zdarzało się, że były w tydzień (!). Małe quadrocoptery (CX-10, FQ777-124) ze względu na niewielkie pudełka również docierają w dwa tygodnie. Duże modele, takie jak np. Syma X5C mogą do nas wędrować do pełnego miesiąca, a czasem i dłużej. Górny limit, jaki daję takim przesyłkom to 2 miesiące. Wtedy grzecznie zgłaszam w Banggood (E-Mail), że paczka nie dotarła i na ogół dość szybko sprzedawca dochodzi do wniosku, że należy wysłać ją po raz drugi, oczywiście nieodpłatnie dla nas. Nie ma znaczenia, czy wzięliśmy śledzenie przesyłki (tracking), czy nie, choć oczywiście wspomniana opcja daje nam lepszy wgląd w to, gdzie nasza paczka się aktualnie znajduje. Jednocześnie w historii moich zamówień zagubienie przesyłki musiałem zgłaszać 3 razy na 163. W każdym z nich towar został nadany ponownie, a w jednym okazało się, że paczka uznana za zaginioną doszła po 3 miesiącach, razem z tą wysłaną ponownie. Uczciwie zapłaciłem za obie, ponieważ było to tańsze, niż odsyłanie, a sugestia nieodbierania paczki i automatyczny zwrot do nadawcy już nie były opcją. Tak więc reasumując, z paczkami źle nie jest, zważywszy na fakt, że muszą pokonać połowę globu.
Nastepne pole, na które musimy zwrócić uwagę to "Shipping". Upewnijcie się, że macie napisane "Free Shipping" i wybraną opcję "Poland via Air Parcel Register". W przypadku produktów do ok. 500 zł taka opcja praktycznie zawsze jest. W przypadku droższych towarów bywa, że za przesyłkę będziemy musieli dopłacić (np. Cheerson CX-20, ok. 100 zł). W przypadku europejskiego magazynu przesyłka również na ogół będzie płatna, ale oscyluje to w granicach paru złotych.
Na końcu potwierdzamy jeszcze wariant / wersję kolorystyczną i możemy klikać "Add cart".
Jeśli mamy już wszystkie potrzebne produkty w koszyku, możemy od razu kliknąć w "View Cart & Checkout". W przeciwnym razie wybieramy "Continue shopping" i robimy dalsze zakupy.
Sam koszyk zakupowy, gdy w niego kliknięmy będzie wyglądał następująco:
Jak widzicie dokupiłem przy okazji manipulatory do FQ777-124 oraz przewody do odbiornika dla CC3D. W tym przypadku wszystkie produkty idą z jednego magazynu (CN_GZ1), ale może się zdarzyć, że np. baterie będą szły z innego. W takim przypadku przesyłka może zostać rozbita na parę części, które przyjdą do Was jako osobne paczki. Nie jest to szczególny problem, ale należy na to zwracać uwagę, bo możecie się zdziwić, że nie dostaliście wszystkiego co zamówiliście.
Na powyższym zrzucie zwracam także uwagę na opcję "Shipping" - ponownie. Zweryfikujcie, czy na pewno wciąż wybrana jest opcja "Free Shipping", a jeśli nie to ją zmieńcie. Zdarzyło mi się parę razy, że wybrana była inna, mimo iż przed wrzuceniem do koszyka zdecydowałem się na darmową przesyłkę. Poniżej można sprawdzić cenę i upewnić się, że pole "Shipping" zawiera wartość 0.00 zł. W niektórych sytuacjach możecie jeszcze wybrać opcję śledzenia przesyłki (tracking), a pokaże się ona w następujący sposób:
Oczywiście wybranie paczki poleconej (z numerem śledzenia) będzie nas kosztować dodatkowe parę złotych.
Teraz przechodzimy do prawej kolumny, w której jest miejsce na podanie kodu zniżkowego lub wykorzystanie posiadanych punktów w celu obniżenia kosztu naszych zakupów.
Kody zniżkowe obowiązują na produkty nieprzecenione, co powoduje, że czasem trudno w ogóle taki znaleźć. Jeśli utworzycie konto na BG będziecie otrzymywać regularnie E-Maile ze zniżkami i ofertami, niektóre z nich okraszone jakimś kodem, który da nam np. 8% upustu na określone towary. Z własnego doświadczenia wiem, że czasem lepiej jest jednak poczekać na prawdziwą przecenę danego produktu, a nie szturmować od razu Banggood mając kod zniżkowy. Cierpliwość jest tu jak najbardziej wskazana, żeby zorientować się jaka jest realna cena tego, co chcemy nabyć i czy rzekoma obniżka nie jest taką, jaką serwują nam często markety - rabat na produkty, którym tymczasowo podniesiono cenę czyniąc zakup mniej opłacalnym, niż przed zniżkami.
W kwestii cen warto jeszcze podkreślić, że większość towarów, przez długi czas pozostaje "przeceniona". Piszę to w cudzysłowie, ponieważ rzekoma obniżka dotyczy ceny, która jest z kosmosu i produkt prawdopodobnie nigdy tyle nie kosztował. Może się zdarzyć na przykład, że Hubsan H107D będzie miał 50% upust z ceny 900 zł na 450. Tyle, że nigdy nie dało się go za te 900 zł kupić, bo przeważnie obniżki wahały się właśnie w tych granicach. Zalecam więc pilnowanie cen ostatecznych i niezwracanie uwagi na "X% Off" przy produktach. Wejdźcie parę razy w odstępach kilku dni i zobaczcie jak kształtuje się koszt zakupu interesującego Was produktu. Na Banggood oczywiście zdarzają się obniżki z prawdziwego zdarzenia, ale ich upolowanie wymaga często znajomości wyjściowej ceny produktu, żeby ocenić, czy faktycznie jest tańszy, niż zwykle.
Alternatywą wykluczającą (nie można łączyć z kodem zniżkowym) jest użycie punktów, które zgromadziliśmy podczas zakupów na Banggood. Reguła jest taka, że 100 pkt. to 1 USD taniej. Jak widzicie na zrzucie ekranu powyżej, wykorzystałem 34 pkt. żeby otrzymać nieco ponad złotówkę zniżki. Liczba punktów, które mamy do wykorzytania jest podana obok pola, w którym je wpisujemy. Kliknięcie apply spowoduje doliczenie zniżki.
Jeśli macie nowe konto bez podanego jeszcze adresu korespondencyjnego, kliknijcie w "Add New Shipping Address". Tam wystarczy podać wszystkie niezbędne dane potrzebne do wysyłki. Zostaną one powiązane z Waszym kontem, dzięki czemu nie trzeba będzie ich więcej podawać.
Zanim potwierdzimy płatność (prawy-dolny róg) warto jeszcze raz spojrzeć na pole "Shipping fee" oraz "Grand total". To pierwsze powinno wynosić 0.00 zł o ile nie wybraliśmy płatnej opcji przesyłki. "Grand total" to kwota, którą faktycznie zapłacimy. Jeżeli podczas wyboru modelu zmieniliśmy walutę na złotówki to jest to finalna cena, którą zapłacimy za produkty w koszyku, żadnych dodatkowych opłat. Oczywiście przelicznik nie zawsze musi być optymalny i czasem warto jest wybrać opcję płatności w USD, czy EUR, ale ja osobiście wolę z góry wiedzieć, jaki poniosę koszt w naszej krajowej walucie.
Zakładając, że realizujemy płatność przez PayPal, do czego gorąco namawiam, zamiast bezpośredniego korzystania z karty kredytowej, zostaniemy przekierowani do tegoż serwisu, w ktorym potwierdzimy naszą płatność.
Po zalogowaniu powinniśmy zobaczyć jeszcze raz podsumowanie, zgodne z tym co widzieliśmy w Banggood. Taka właśnie kwota zostanie pobrana z naszej karty (jeśli jest połączona z Paypalem), bądź z naszego konta PayPal, jeśli korzystamy z opcji przedpłaty i przerzucamy środki na to właśnie konto.
Jeśli wszystko się zgadza wybieramy opcję "Kontynuuj" i po chwili zostaniemy przekierowani na stronę Banggood, która będzie zawierała potwierdzenie naszego zamówienia:
Samo potwierdzenie zostanie także wysłane mailem, a kiedy nasza paczka zostanie nadana, dostaniemy kolejny, który potwierdzi, że opuściła ona magazyn. Jeśli wybraliście opcję przesyłki rejestrowanej (tracking) to na liście zamówień pojawi Wam się także kod śledzenia. Jeśli na niego klikniecie to zostaniecie przekierowani na stronę Track17, która skutecznie radzi sobie z wyciąganiem informacji o tym, gdzie przesyłka aktualnie się znajduje. Podobne informacje uzyskacie przechodząc na stronę Poczty Polskiej i tam wpisując rzeczony numer paczki.
Zwracam tylko uwagę na jeden haczyk. Kod zostaje wygenerowany od razu po nadaniu przesyłki, ale na ogół trzeba poczekać ze 2-3 dni zanim pierwsze informacje o niej pojawią się w trackingu. Jeżeli dostajecie informację "Not Found" na stronie Track17 to bez paniki, trzeba po prostu cierpliwie poczekać.
O płatnościach w PayPal
Nieco pominąłem zawiłość płacenia za zamówienie w Banggood, więc pozwolę sobie krótko rozwinąć ten krok. Założenie konta PayPal jest bardzo łatwe i wymaga ponownie podania adresu E-Mail i hasła. Potem swój profil musimy uzupełnić o prawdziwe imię i nazwisko oraz niezbędne dane. Będzie to konieczne zarówno w procesie potwierdzania karty płatniczej, jak i doładowywaniu konta.
Jeśli zdecydujecie się na dodanie nowej karty to konieczne jest wykonanie niewielkiej płatności (parę, paręnaście groszy) na wskazane konto. Wskazana kwota zostanie Wam oczywiście zwrócona. Jest to element weryfikacji konta bankowego, bądź karty. Proces nie jest natychmiastowy (1-2 dni), więc lepiej jest zrobić to zawczasu.
Drugi sposób to doładowanie konta Paypal, co możemy uczynić tradycyjnym przelewem (dodatkowy dzień) lub błyskawicznym, w podobny sposób jak wykonujemy płatności PayU, BlueCash itp. Wskazujemy wtedy bank i zostajemy przekierowani na jego stronę, aby wykonać przelew. Dostajemy jeszcze wcześniej ostrzeżenie o tym, że nasze dane konta muszą zgadzać się z danymi podanymi w PayPalu, aby całość zadziałała. Kiedy doładowanie nam się uda, środki możemy od razu przeznaczyć na zakupy. Po zalogowaniu do PayPala ze strony płatności Banggood powinniśmy mieć opcję wyboru skąd weźmiemy środki na pokrycie operacji.
Wątpliwości
Podstawowe problemy, które mogą nas zniechęcać do zakupu to:
- cło i inne opłaty za sprowadzenie towaru do Europy
- kwestie reklamacji
Jeśli chodzi o opłaty celne to dopóki nie zrobicie zakupów na kwotę większą niż 400-500 zł, problem nie będzie was dotyczył. Już tłumaczę, jak to działa. Jak czytamy tutaj: http://www.polskieradio.pl/42/259/Artykul/1072674,Zakupy-za-granica-jak-ominac-podatek-VAT-i-clo, cło zapłacimy dopiero za zakup powyżej 150 EUR, natomiast 23% VAT jeśli wartość towaru przekroczy 45 EUR. Jak się szybko przekonacie, wartość produktów deklarowana przez sklepy internetowe w Chinach jest zaniżona i to znacznie, wobec czego żadna z moich paczek (nawet za 300-400 zł) nigdy nie zbliżyła się nawet do 45 EUR na deklaracji. W tym przypadku możecie więc nie obawiać się opłat celnych. Jeśli planujecie większe zakupy warto jest rozbić zamówienie na parę mniejszych, które i tak macie wysłane za darmo, więc w żaden sposób nie podnosi to kosztów.
Ostatnia rzecz jaka zostaje to pytanie, jak reklamować produkt, który kupiliśmy w Azji. Moje dotychczasowe doświadczenia z Banggood są bardzo dobre, ale wiem, że nie wszystkie przejścia były aż tak satysfakcjonujące. Jednocześnie, w mojej opinii, możliwości reklamowania towaru przekraczają to, do czego jesteśmy przyzwyczajeni w Polsce i w przypadku otrzymania uszkodzonego quadrocoptera naprawdę można otrzymać rekompensatę finansową, dodatkowe części, bądź drugi, pełnowartościowy produkt.
Zasada jest taka, że jeśli nasze urządzenie okazało się być wadliwe lub ucierpiało w podróży międzykontynentalnej to należy to zgłosić mailowo do Banggood na adres cservice@banggood.com. Jeśli uszkodzenie jest widoczne wystarczy dołożyć zdjęcia, natomiast w przypadku problemów w ruchu np. z kontrolerem lotu, będzie trzeba to wykazać nagrywając film. Na szczęście smartfony już na dobre się u nas zadomowiły, więc na ogół będziemy w posiadaniu kamery wystarczającej, żeby przygotować odpowiednie materiał. Opis problemu (w jęz. angielskim) wysyłamy na podany wyżej adres dołączając zdjęcia, bądź link do Youtube (na którym umieszczamy nasze nagranie). W ciągu paru dni powinniśmy otrzymać odpowiedź. Jeśli takowa nie nadejdzie zawsze można napisać ponownie, delikatnie ponaglając obsługę klienta. Ja osobiście zalecam rzeczowość, życzliwość i nieroszczeniowość, które z mojego doświadczenia bardzo ułatwiają rozpatrywanie wszelkich reklamacji.
Na dowód sposobu podejścia do reklamacji wklejam moją korespondencję w sprawie Eachine X4 3D:
-------------------------------------------------------------
Date: Thu, 9 Jul 2015 22:34:51 +0200
Subject: Faulty Eachine X4 Quadcopter
From: Wacek Dziewulski <4smigla@gmail.com>
To: cservice@banggood.com
Dear Banggood Customer Service,
I've recently received the Eachine X4 Quadcopter (order no. #6XXXXX4),
product link:
http://www.banggood.com/Eachine-3D-X4-2_4G-4CH-6-Gyro-RC-Quadcopter-With-LE=
D-RTF-p-969112.html
Judging by my knowledge of quadcopters (and I own quite a few, thanks to
your tremendous store !) the gyroscope on it is faulty. Even though I've
calibrated it on the flat surface (all done by the book), it tends to lean
to one side. At some point it leans so hard, that I can't correct it using
the controller even at 100%. Since this happens quite randomly, I'm pretty
sure it's an electronics fault. In the beginning it flies fine and then
tends to lose the horizontal hover. On the recording below You can see,
that after I let go of the steering, it just flies straight into a wall or
other obstacle. In the end of the recording, it leans so hard to one side,
that I can't correct it even though the right stick is at its max. As I
said, it's clearly not a calibration, trimming issue as I own more than 10
quadcopters and I know the calibration procedures well enough.
I'm attaching a recording down below:
XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX
I would be grateful for looking at this issue and presenting a replacement
offer.
Best Regards,
Waclaw Dziewulski
---------------------------------------------------------
Date: 13 Jul 2015 17:32:47 +0800
From: cservice@banggood.com
To: 4smigla@gmail.com
Subject: Re:Faulty Eachine X4 Quadcopter
Dear Waclaw Dziewulski,
Really sorry for the inconvenience caused.
For the problem of SKU208928 in your order 6XXXXXX4, how about reissue you 1 x SKU208928 XXXXXXXXXX ?
Best regards,
Felicia
---------------------------------------------------------
Date: Mon, 13 Jul 2015 15:43:43 +0200
Subject: Re:Faulty Eachine X4 Quadcopter
From: Wacek Dziewulski <4smigla@gmail.com>
To: cservice@banggood.com
Dear Felicia,
Reissuing the product sounds great ! What should I do with the faulty one ?
Would You like to have it sent back to You ?
Best Regards,
Waclaw Dziewulski
---------------------------------------------------------
Date: 15 Jul 2015 17:13:41 +0800
From: cservice@banggood.com
To: wacekdziewulski@gmail.com
Subject: Re:Re:Faulty Eachine X4 Quadcopter
Dear Wacław,
Thanks for your order #6XXXXX4.
The replaced item 1x SKU208928 will be sent to you soon, thanks.
Sorry for all inconveniences caused to you.
Best Regards,
Ivy
Podsumowanie
Zakupy na Banggood są nieskomplikowane i bardzo opłacalne. Obecnie zamawiam stamtąd wiele produktów i nie czuję, że moje zakupy są mniej bezpieczne, niż wykonywane w kraju. Są za to tańsze. W przypadku linków, które wykorzystuję na stronie jest to w moim mniemaniu sytuacja Win-Win (obie strony zyskują). Wy, ponieważ płacicie za produkty zdecydowanie mniej niż w kraju, a ja z kolei otrzymuję niewielką gratyfikację i szansę na to, żeby w przyszłości móc otrzymywać produkty do testowania, za które obecnie płacę samodzielnie. Samo prowadzenie bloga również nie odbywa się dla mnie zupełnie bez kosztów, więc dzięki Waszej pomocy łatwiej mi opłacić domenę, serwer itd. Dlatego z tego miejsca dziękuję wszystkim, którzy robią zakupy z mojego polecenia. W ten sposób wspomagacie moją pracę i motywujecie mnie do kolejnych wspisów. Dziękuję !
P.S. Z racji tego, że tak gorąco namawiam do robienia zakupów w Azji, zobowiązuję się też pomagać, gdybyście mieli jakieś kłopoty z zakupami, reklamacjiami, bądź po prostu pytania. Mój mail jest w danych kontaktowych i jeśli tylko będę mógł się na coś przydać - piszcie śmiało !
Udanych zakupów (i lotów) !