Edukacja: Wykład o "dronach" w ramach Polskiej Akademii Dzieci.

Edukacja: Wykład o

Polska Akademia Dzieci to, jak sama nazwa mówi, projekt obejmujący cały nasz kraj. Ideą jest krzewienie wiedzy od najmłodszych lat (przedszkoli i początkowych klas Szkoły Podstawowej) poprzez zupełnie poważnie prowadzone wykłady. Prelegenci dzielą się na "dużych" (dorosłych) i "małych", czyli dzieci. Ci ostatni, treścią i tematem swoich wykładów niewiele odstają od prowadzących, którzy mają już ponad 2, czy 3 dekady na karku. W całe przedsięwzięcie zaangażowanych jest wiele uczelni w Polsce, w tym moja alma mater, czyli Politechnika Gdańska. To tam, już po raz drugi miałem przyjemność poprowadzić wykład na temat mojej pasji, czyli kopterów.

Dzielenie się wiedzą to dla mnie ogromna przyjemność i z radością wykorzystuję każdą sposobność, by to czynić. Ci, którzy dłużej czytają blog, wiedzą że w ramach swoich możliwości staram się podpowiadać, pomagać i odpowiadać na najprostsze nawet pytania. Tym bardziej więc ucieszyłem się, że już drugi raz mogłem poprowadzić wykład dla najmłodszych, pokazując im szerokie zastosowania "dronów", wspólnie zgadując, co stanie się dalej na filmie z kopterem w roli głównej, czy tłumacząc czym różni się latanie VLOS (w zasięgu wzroku) od FPV (z podglądem z kamery). Moi słuchacze wykazywali się niezwykłą bystrością i zadania związane na przykład z liczeniem śmigieł rozwiązywali w mig zmuszając mnie do szukania im większych wyzwań.k Pierwszy z wykładów odbył się 3 marca, a kolejny dokładnie w Dzień Dziecka, który jest również bardzo ważną datą dla całej Polskiej Akademii Dzieci. Obie prelekcje zostały przyjęte bardzo entuzjastycznie, a dzięki wspaniałej organizacji ze strony pracowników i wolontariuszy Politechniki Gdańskiej, dzieci miały okazję zobaczyć zarówno zabawkową Symę X5HC, która wisiała w zasadzie w miejscu bez żadnej ingerencji ze strony operatora, poprzez MJX Bugs 3, który latał z kamerą, po maleńką Aurorę 100, na której prezentowałem możliwości latania FPV. Całość przypieczętował model klasy 225, którym na codzień latam, a który tego dnia prócz paru przewrotów zaliczył też solidne grzmotnięcie o ziemię. Sala wykładowa była jednak bardzo duża, a koptery trzymane w bezpiecznej odległości od najmłodszych.

Pełny wykład zajmuje około godziny, więc ściśnięcie go w połowie tego czasu rodziło pewne trudności. Za drugim więc razem było więcej pokazów, niż oglądania slajdów. Te ostatnie potrafią jednak zaintrygować zarówno najmłodszych uczestników, jak i ich opiekunów. Uczestnicy mogą zobaczyć jak rozpalić grilla przy pomocy quadrocoptera, jak również podniebną taksówkę z Dubaju. Nie brakuje też informacji o wyścigach FPV oraz bezpieczeństwie użytkowania wielowirnikowców.

Wariant dla starszych może obejmować także informacje, w jaki sposób zbudować swój własny model, czym różnią się od siebie poszczególne części, czy choćby jakie zasady fizyki decydują o tym, że kopter utrzymuje się w powietrzu. Dobór treści może być dostosowany zarówno do kategorii wiekowej, jak i znajomości tematu przez uczestników. Miałem okazję prowadzić wykład w swojej firmie, w której dyskutowaliśmy na temat przepisów lotniczych i kosztów samodzielnej budowy. Pojawił się temat symulatorów, jak również informacje, w jaki sposób rozpocząć swoją przygodę, aby już na początku nie zbankrutować. Nie zabrakło też pokazów - od małych zabawek, po modele wyścigowe.

Mój adres E-Mail znajduje się w zakładce Kontakt. Osoby chętne do zorganizowania prelekcji zapraszam do napisania do mnie w celu ustalenia treści, terminu oraz długości prezentacji.

P.S. Gdyby byli wśród Was chętni, bądź chętne do opowiedzenia dzieciom czegoś o Waszej własnej pasji lub ciekawym zawodzie, to koordynatorzy Polskiej Akademii Dzieci przy Politechnice Gdańskiej chętnie nawiążą w Wami kontakt. Jestem w stanie podać namiary do odpowiedniej osoby.
Jednocześnie, jak wspomniałem, Polska Akademia Dzieci działa także w wielu innych miastach, przy uczelniach wyższych, więc osoby spoza Trójmiasta mogą swobodnie znaleźć miejsce na poprowadzenie wykładu w pobliżu własnego miejsca zamieszkania. Inicjatywa jest naprawdę wartościowa, a dzieci są wspaniałymi słuchaczami! Dla mnie oba wykłady były prawdziwą przyjemnością!