Quadrocoptery – Wzloty i upadki

CameraZOOM-20141123223806646

Nie każdy lot kończy się udanym lądowaniem, ale jest to nieuniknione w procesie nauki. Bez bardziej agresywnych manewrów nie da się uzyskać pełnej kontroli nad lotem naszego modelu. Pół biedy, jeżeli po „krecie” bez problemu poderwiemy quadrocopter z powrotem w powietrze. Niestety czasami będziemy musieli zakasać rękawy i przeprowadzić niezbędne naprawy. O tym właśnie chciałbym więcej napisać.

Zdjęcie, którym opatrzyłem początek artykułu to mój Hubsan H107C, któremu na chwilę odciąłem gaz. Gdy z powrotem go dodałem, żeby wyrównać lot, akcelerometr chyba zapomniał czym powinien się zajmować, więc model nie zdążył złapać poziomu i spadł całym ciężarem na jeden z boków. Zgięły się 3 z 4 śmigieł, ale ponadto nie było większych strat. Próbowałem również latania precyzyjnego jego mniejszym bratem – Hubsanem H107L (bez kamery), a poligonem był pobliski plac zabaw. Pierwsza i druga kolizja z tamtejszymi obiektami skończyła się połamaniem dwóch kolejnych śmigieł. Bilans wieczoru – 3 „wylatane” baterie i 5 wymienionych śmigieł. Dlatego właśnie apeluję o kupienie co najmniej 5 zapasowych kompletów, jeżeli skusimy się na zakup Hubsana. W pewnym stopniu sprawę może ratować osłona na ten quadrocopter, ale doświadczenie pokazuje, że czasem i to nie wystarczy.

Wymieniamy śmigła

Zaczynamy od najprostszej rzeczy, czyli wymiany śmigieł. Najbezpieczniej jest je zdejmować specjalnym kluczem, który można dokupić do quadrocopterów Hubsana.

IMG_20141123_225648

Po pierwsze dzięki nim jest po prostu łatwiej, ale co ważniejsze, zmniejszamy ryzyko wyrwania wałka silnika razem ze śmigłem. Jeżeli będziemy pracować obcęgami, to jest duża szansa, że tak to się skończy. Ponowne włożenie go na miejsce będzie skutkowało najprawdopodobniej wygięciem szczotek i silnik będzie nadawał się do wyrzucenia – sprawdzone. W innym artykule zaprezentuję budowę tego typu silnika i wyjaśnię dlaczego tak się dzieje.

Następnie zakładamy nowe śmigło i… mamy 50% szans, że nasz model zamiast latać fiknie kozła, albo nie podniesie się z ziemi. Quadrocoptery mają 2 rodzaje śmigieł – lewe i prawe, odpowiednio pasujące do silników. Producenci na ogół oznaczają je A i B, a czasem podobne oznaczenia umieszczają także na ramionach. Przeciwstawność śmigieł i kierunków obrotu silnika powoduje, że model nie ma tendencji do obracania się wokół własnej osi. Podobna reguła stosowana jest w śmigłowcach RC, które mają dwa przeciwstawnie kręcące się wirniki, albo też bocznie umieszczone śmigiełko ogonowe stosowane przy jednym wirniku. Jednym z częstszych błędów jest właśnie odwrotne założenie śmigieł. Hubsan oznacza je wspomnianymi już literami A, B – to samo czyni z ramionami modelu.

IMG_20141123_233144

Śmigła są na ogół opisane pod spodem, ale trzeba zawsze uważnie się przyjrzeć i można to znaleźć. Reguła montażu jest taka, że przednie i tylne występują parami AB, lub BA, czyli z przodu jest jedno A i jedno B. Analogicznie z tyłu. Dodatkowo na ramionach po skosie od siebie zawsze występuje jeden typ śmigła A albo B. Oznacza to, że prawe-przednie i lewe-tylne ramię zawsze będzie miało ten sam rodzaj śmigła. Tak samo będzie między lewym-przednim i prawym-tylnym.
Jeżeli bez sprawdzania założyliśmy nowe śmigło i model albo się przewraca, albo w ogóle nie unosi to zamieńmy je na ten drugi typ i powinno być dużo lepiej.

UstawienieSmigiel

Wymieniamy silnik

resized-IMG_20141123_225151

Wymiana uszkodzonego silnika nie obejdzie się bez lutownicy, jeżeli mówimy o Hubsanie H107(L/C/D). Gniazd nie znajdziemy także w nanoquadrocopterach. Więcej szczęścia możemy dopiero mieć w większych modelach takich jak WLToys V222/V959/V262 itd., ale na dobrą wolę producenta nie zawsze można liczyć.
Zaczynamy od odkręcenia 3 śrubek trzymających dolną część obudowy. Następnie należy delikatnie zdjąć dolną część wypinając przy tym ramiona, gdyby nie chciały puścić.

resized-IMG_20141123_225324

resized-IMG_20141123_225408

Główna płytka Hubsana ma punkty lutownicze w czterech rogach. Są one oznaczone odpowiednio M1,M2,M3,M4 oraz LED1,LED2,LED3,LED4. Jak łatwo się domyślić „LED” są od diód zamocowanych na końcach ramion, a „M” to oczywiście silnik. Aby wylutować przewód silnika, najłatwiej złapać go pensetą i rozgrzać lutownicą punkt, w którym jest on połączony z płytką. Wystarczy delikatnie go naprężyć i w pewnym momencie sam puści, gdy cyna zrobi się wystarczająco gorąca i płynna.

resized-IMG_20141123_225900

Po udanej operacji trzeba będzie delikatnie wyciągnąć przewód który jest puszczony we wnętrzu ramienia quadrocoptera. Należy przy tym zdjąć włożoną „na wcisk” gumową nóżkę, która stanowi podwozie quadrocoptera i osłania przy okazji przewody. Następnie małymi szczypcami możemy wyciągnąć sam silnik z obudowy.

resized-IMG_20141123_225944

Teraz wkładamy nowy silnik na miejsce przed chwilą wyciągniętego. Ważne jest, żeby zgadzały się kolory przewodów, ponieważ jak widać mamy 2 typy silników – obracające się z ruchem wskazówek zegara i odwrotnie. Dla rozróżnienia mają one dwa zestawy kolorów – biało-czarny i czerwono-niebieski. W przypadku Hubsana zarówno czarny, jak i niebieski przewód to masa, a więc (-). Biegun dodatni (+) zarezerwowany jest dla przewodów: białego i czerwonego. Jeżeli wymieniamy silniki to kierując się oznaczeniami na płytce PCB Hubsana należy je przylutować właśnie w ten sposób, czyli czerwony (lub biały) do (+), a niebieski (lub czarny) do (-).

Jeżeli jednak nie dysponujemy właściwym silnikiem (zgodnym kolorami przewodów) z tym wymienianym to możemy podłączyć zastępczo taki, który posiadamy. Wtedy podłączamy przewody odwrotnie niż powiedziałem. Oznacza to, że np. zastępując silnik oryginalnie z kabelkami białym i czarnym, drugim o kolorach czerwonym i niebieskim do płytki przylutowujemy czerwony do (-), a niebieski do (+). Analogicznie w drugą stronę. Będzie to działało, ale ze względu na ustawienie szczotek – czas życia silnika może się znacząco skrócić, więc należy wziąć na to poprawkę. (Aktualizacja: 27.01.2014) Uzupełniłem wiedzę – można bezpiecznie zamienić polaryzację silnika, tak aby kręcił się w drugą stronę. Nie powinno to mieć wpływu na jego czas życia, jednak dla porządku polecam trzymać się odpowiednich kolorów przewodów i typów silników.

resized-IMG_20141123_230515

Przewody należy dokładnie ułożyć w ramieniu quadrocoptera, żebyśmy ich przypadkiem nie przycięli zamykając obudowę. Należy się posłużyć jakimś nieostrym narzędziem, ew. grubym śrubokrętem, aby nie uszkodzić izolacji przewodów. Po właściwym umiejscowieniu przewodów będzie to wyglądało mniej więcej tak:

resized-IMG_20141123_230628

Pozostaje tylko zamknąć obudowę i wkręcić 3 śrubki, które trzymają ją razem. Po założeniu śmigła można przystąpić do sprawdzania, czy model lata jak należy.

Jeżeli quadrocopter się nie podnosi, to oznacza, że jedną z rzeczy zrobiliśmy źle:
– pomyliliśmy polaryzację silnika podczas lutowania i kręci się on w nieprawidłową stronę
– założyliśmy złe śmigło

Łatwiej sprawdzić to drugie – śmigło na przeciwległym (po skosie) ramieniu quadrocoptera powinno być takie samo jak to, w którym wymieniliśmy silnik. Jeżeli tak nie jest – należy zamienić śmigło (z A na B, lub B na A).
Jeżeli śmigła się zgadzają, to pewnie silnik kręci się w złą stronę. Nie pozostaje nic innego, jak rozebrać model i sprawdzić jeszcze raz jak przylutowaliśmy przewody posługując się instrukcją powyżej.

Jeżeli masz problem, którego nie możesz rozwiązać pisz w komentarzu, albo bezpośrednio – adres w zakładce „Kontakt”. Postaram się pomóc 🙂

Udanych lotów i wielu szczęśliwych lądowań !

  • hanysek

    Witam …od 4 dni posiada drona z biedronki…do wczoraj wszystko było ok jednak dalem spróbować polatac synowi ktory zbyt gwałtownie dodał ciągu i dron uderzył w sufit.. Po ponownej próbie latania nie działa sterowanie diody w stronie migaja szybko a bateria jest naładowana….nie ma reakcji na sterowanie….proszę o pomoc…pozdrawiam

    • Diody migają szybko po ostrzejszych kolizjach. Wtedy quadrocopter przechodzi w tryb „powypadkowy”, w którym nie pozwala uruchomić silników, żeby uchronić śmigła przez przypadkowymi, dalszymi uszkodzeniami. Na ogół pomaga położenie go płasko na ziemi i odczekanie jakieś 2 sek. Wtedy powinien być znowu gotowy do lotu.

      Czy wyjęcie i włożenie ponowne baterii mu pomogło ? Jeśli nie, to czy w ogóle łączy się z aparaturą, po jej włączeniu ? Jeśli nie, to chyba pozostaje jego rozkręcenie i sprawdzenie, czy np. nie wylutowała się antena, bo brak połączenia z aparaturą zdarza się rzadko.

      Będę wdzięczny za odrobinę więcej szczegółów – wtedy postaram się jeszcze coś podpowiedzieć.

  • Paulina Padniewska

    Witam, mam Quadrocopter z biedronki, ten co jest obecnie w ofercie (HI6038 z elefun). Po jednym z uderzeń od góry (przy czym pękło śmigło), po wymianie śmigła nie wznosi się, mimo że wszystkie się obracają, oraz nie trzyma równowagi. Podejrzewam któryś z silników, albo żyroskop. Proszę o pomoc. Pozdrawiam 🙂

    • Pani Paulino,

      Najbardziej prawdopodobne jest albo odwrotnie założone śmigło, albo właśnie uszkodzony silnik. Zakładam, że czytała Pani wpis, więc pewnie dobrała Pani prawidłowo śmigło, ale warto to jeszcze raz sprawdzić. Dwa sąsiednie zawsze powinny być do siebie przeciwnie ustawione.
      W drugim przypadku pozostaje silnik. Jeśli quadrocopter w ogóle się nie wznosi, albo przewraca na którąś ze stron, to raczej jest to wina śmigła, jeśli wszystkie 4 śmigła się kręcą. W przeciwnym razie jest to raczej wina silnika. Uderzenie z góry faktycznie mogło go uszkodzić.
      Raczej natomiast nie podejrzewam żyroskopu, bo skoro model się nie wznosi to znaczy, że brakuje mu ciągu.

      Gdybym mógł coś więcej pomóc, to proszę pisać śmiało !

      • Paulina Padniewska

        Bardzo dziękuję za odpowiedź, co do śmigła to w tym modelu są tylko oznaczenia S1 S2 L1 L2 i nie do końca wiem jak powinny być ustawione, jednak próbowałam różnych kombinacji. Myślę, że chyba trzeba zamówić silnik i wymienić. Chyba, że ma Pan może pomysł jak te śmigła mogą być ustawione?

        Pozdrawiam,
        Paulina

        • Sprawdziłem na swoim egzemplarzu, że śmigła są założone w następującej kolejności, począwszy od lewego-przedniego idąc zgodnie z ruchem wskazówek zegara: L2, S2, L1, S1. Jeśli wymiana śmigieł nie pomoże, to proszę napisać do mnie mail z adresem, powinienem mieć silniczki od tego quadrocoptera, bo swego czasu kupiłem zestaw części z Hubsana H107L v1, które nie są kompatybilne z nowszym modelem, ale powinny pasować do tego quadrocoptera z Biedronki. Sprawdzę na swoim i mogę Pani wrzucić je w kopertę to w nadchodzącym tygodniu powinny do Pani dojść.

          Pozdrawiam serdecznie !

        • Paulina Padniewska

          Aaaaaa!! Działa!!
          Dziękuje Panu bardzo!
          To faktycznie kwestia śmigieł, sporo z nimi kombinowałam, ale z tym oznaczeniem nie mogłam dojść do prawidłowego układu, a zrobiłam identycznie jak Pan mi podał i lata 🙂
          Jeszcze raz dziękuję za pomoc i pozdrawiam,
          Paulina

        • Najprostsze rozwiązania są zawsze najlepsze 😉 Cieszę się, że model śmiga dalej ! Udanej zabawy i jak najmniej połamanych śmigiełek 😉

          Pozdrawiam !

        • Marcin Jankowiak

          Witam padł mi 1 z silników istenieje możłiwość wysłąnia wziąłbym 2 szt od razu a i jaka cena :)??

        • Mam silniki z H107L v1, które powinny pasować do tej biedronki. Kupiłem resztki czyjegoś Hubsana 😉 O ile pamiętam – 2 albo 3 sztuki. Mogę to wsadzić w kopertę i wysłać. Jak będą pasować i działać, to się rozliczymy 🙂 Wyślij mi mailem adres, a ja możliwie szybko ci je nadam. Myślę, że możemy się umówić na 5 zł za sztukę + Koszt wysyłki – pasuje ? 🙂

  • Dami

    witam. Mam problem z dronem hubsan x4 107hd.

    po normalnym upadku zaczął wadliwie działać. tzn podczas podłączania baterii cały czas kręci się jeden silniczek, z małą mocą, kiedy już się połączy z pilotem wszystkie silniki działają oprócz tego, który nadal kręci się ze stała prędkością przez cały czas.

    jak myślicie? cała płyta główna do wymiany? czy da sie coś z tym zrobić?
    Proszę o kontakt. dami00712@interia.pl

  • Antoni Gieroń

    Witam. Kilka tygodni temu zakupiłem drona MJX 101. Przez pierwszy tydzień sprawował się bardzo dobrze, lecz po czasie podczas latanie uderzyłem w dach domu i niektóre części odpadły. Oczywiście wymieniłem je było ok, ale kiedy chciałem zacząć latać okazało się, iż jedno skrzydło było złamane. Poszedłem do pokoju wymieniłem i robię lot próbny. Już po starcie, prawa strona drona uniosła się, a lewa nie.( po tej stronie wymieniałem śmigło, przednie ) Próbowałem coś zrobić ale nic się nie działo. Mam nadzieję że wy mi pomożecie.

    • Jeśli jedna strona się nie unosi – ta po której wymieniał Pan elementy to zakładam jeden z trzech problemów.
      Po pierwsze proszę sprawdzić, czy na pewno założył Pan właściwe śmigło – są lewe i prawe, zależnie od tego, w którą stronę kręci się silnik. Jeśli wymieniał Pan je z lewej strony, z przodu, to proszę sprawdzić, czy jest ono identyczne z tym na prawym-tylnym ramieniu. Jeśli ma przeciwny skok, to mamy przyczynę problemu. Nieprawidłowe śmigło będzie pchało ramię w dół, zamiast ciągnąć je w górę, przez co model nie będzie w stanie się z jednej strony podnieść.

      Po drugie proszę zobaczyć, czy po lekkim dodaniu gazu wszystkie śmigła startują w miarę równo. Jeżeli to, które Pan wymieniał zaczyna kręcić się zauważanie później (dopiero po dalszym pchnięciu drążka przepustnicy) to możliwe, że silnik pracuje z większymi oporami i nie daje tyle mocy, co pozostałe. To można z kolei sprawdzić zgodnie z filmikiem zamieszczonym w tym wpisie: http://4smigla.pl/naprawa-syma-x5c/

      Warto też sprawdzić, czy koła zębate nie przeskakują i nie ma poślizgu w żadnym z elementów. Przy obracaniu śmigła nie powinno być słychać żadnego stukania, to też świadczyłoby o zużyciu / uszkodzeniu silnika.

      Po trzecie wreszcie pozostaje opcja, że żyroskop/akcelerometr pracuje nieprawidłowo i quadrocopter ma niewłaściwe pojęcie pionu. Żeby go zrekalibrować należy po połączeniu aparatury z quadrocopterem pociągnąć oba manipulatory w prawy-dolny róg. Ten ostatni powinien zamrugać diodami sygnalizując wykonanie tej operacji.

      Gdyby miał Pan jeszcze wątpliwości i to co napisałem nie pomogło, proszę podesłać mailem zdjęcia (tak żeby było widać śmigła) i w razie konieczności krótki filmik (nagrany czymkolwiek), może wtedy uda mi się ocenić coś więcej.

  • Rockulee

    Dziekuje, nie znam sie na quadrocopterach i wlasnie dlatego wlaczylem ta strone jako iz moj quadrocopter nie podnosil sie z ziemi 3 silniczki normalnie a ten 4 nie. jednak przeczytalem ze trzeba zrobic w kolejnosci a,b,b,a i to pomoglo dziekuje!!!

    • Hej ! Bardzo się cieszę, że instrukcja zakładania śmigieł ponownie okazała się przydatna ! 🙂

      Udanych lotów i zachęcam do czytania pozostałych artykułów !

  • Tor

    Witam. Nie działa mi w dronie jedno śmigło. A wszystkie inne się kręcą. CO można z tym zrobić ?

    • Hej !

      Jeżeli śmigło w ogóle się nie kręci to będzie to wina silnika. Polecam poszukać zamiennika i po prostu go wymienić. Jeśli na końcu jego przewodów jest wtyczka to nie będzie to trudna operacja. Jeżeli takowej nie ma to temat trzeba ugryźć lutownicą, co jest już nieco trudniejsze.
      Jeżeli nie wiesz jaki silnik się nada to daj proszę znać, jaki masz model quadrocoptera to może coś podpowiem, albo wspólnie wykoncypujemy co można wykorzystać w zamian, jeśli to coś mniej znanego.

      Pozdrawiam !

  • Kacper Mrówczyński

    Witam, posiadam drona jamara naxo od wczoraj, lecz dzisiaj po kilku lotach jedno śmigło przestało się kręcić,wiec spróbowałem otworzyć silnik i popatrzeć co się stało, ale to na nic. Więc Czy jest możliwość kupienia silnika do tego quadcoptera?

  • Cheerson cx 10

    Witam Posiadam cx 10 (na początek) moim problemem jest to ze jedno śmigło się nie kręci lub po przechulaniu i trząsaniu zacznie się kręcić co to może być?
    Pozdrawiam

    • Dostrzegam tylko 2 przyczyny. Albo rozregulowany akcelerometr, albo silnik, który nadaje się do wymiany. Proszę spróbować od kalibracji tego pierwszego, czyli pchnąć lewy drążek aparatury w lewy-dolny róg, a prawy w lewy-górny. Diody krótko zamrugają i proces będzie zakończony. Wszystko na płaskiej, poziomej powierzchni. Jeżeli to nie pomoże, prawdopodobnie silnik jest do wymiany. Niestety bez rozkręcania i lutowania się wtedy nie obejdzie. Proszę jeszcze spróbować minimalnie zsunąć śmigło z oski ciągnąc je ku górze. Być może piasta ociera o obudowę i dlatego napotyka opór i kręci się dopiero po popchnięciu palcami.

      Pozdrawiam !

  • Rafal

    Witam, mam problem z Symą X8W, zakupiłem go parę dni temu, po paru lotach pojawił się dość poważny problem – nie reaguje po załączeniu zasilania. Przez chwilę po włożeniu baterii Syma reagowała na ruchy kontrolerem tzn. dron się wznosił, ale zauważyłem że telefon nie mógł odnaleźć sieci WiFi kamerki i po wylądowaniu na ziemi chciałem sprawdzić czy kamerka może się odłączyła i tu nagle Syma zgasła i przestała reagować. Teraz po podłączeniu akumulatora i załączeniu zasilania zamiast migania ledów i czekania na połączenie z kontrolerem uruchamiają się na chwilę silniki A i B po prawej stronie drona. Po wyłączeniu zasilania i włączeniu jeszcze raz żadnej reakcji silników, dopiero po odczekaniu kilku minut po załączeniu zasilania znowu na chwilę uruchamiają się te same silniki (A i B prawa strona). Co to może być, Proszę o pomoc

    • Hmmm, trudny przypadek. Zachowanie z samoczynnym włączaniem się silników kojarzę z Cheersona CX-10 i była to po prostu usterka samego kontrolera lotu. Generalnie dopóki model nie połączy się z aparaturą, silniki nie powinny w ogóle drgnąć. Podejrzewam, że padł któryś z elementów elektronicznych na płytce i najlepsze co można zrobić to go reklamować.

      • Rafal

        Dziekuję za szybką odpowiedź, sprawę zgłosiłem już do sklepu w którym go kupowałem, trochę to zapewne potrwa bo niestety dron zakupiony u naszych skośnookich kolegów. Najprawdopodobnie tak jak mówisz coś na płytce padło i zastanawiam się czy jest sens w ogóle go odsyłać czy naprawić u nas na miejscu (może uda się wyrwać od nich częściowy zwrot pieniędzy)

        • Jeśli kupiłeś go w Azji, to z reklamacją nie powinno być problemu. W Banggood wystarczy wstawić na YT krótki filmik i w mailu udostępnić im link wraz z opisem tego, co nie działa. Jest duża szansa, że otrzymasz drugi, nowy, tym razem sprawny.

          Zgłaszałem niedawno reklamację w sprawie Eachine X4 3D, który miał uszkodzony akcelerometr i nie trzymał stabilnie zawisu. Nagrałem i wysłałem im informację o tym, co się stało. Obecnie mam 2 modele, drugi, który mi wysłali był już sprawny. Gdyby wszyscy tak rozpatrywali gwarancję … 🙂

          Jakbyś natrafił na jakieś problemy daj znać, może uda mi się coś poradzić.

        • Rafal

          Kupowałem na AliExpress, filmik wstawiłem został obejrzany i chińczyk dał mi niestety dwie opcje do wyboru albo odeśle całość i zwrot pieniędzy, albo wyśle samo body i odeśle mi drugie nowe. Zastanawiam się nad drugą opcją tylko, że paczka do chin na poczcie 65 zł, list polecony z tą masą podobnie i do tego dochodzi miesiąc oczekiwania. Płytkę do wymiany w Polsce dostanę od ręki za 100, a z chin za 60 zł. Już sam nie wiem co zrobić czy pisać do niego o tą częściową refundacje czy wysyłać… niestety drugiego nie zaproponowali

        • Hmmm, w sumie właśnie dlatego preferuję zakupy na Banggood, ponieważ na AliExpress każdy sprzedawca ma inne podejście. Na BG jest to spójne, bo w całości jest to jeden sklep.

          W sytuacji, którą opisujesz faktycznie lepiej jest kupić cały nowy kontroler lotu. Sprawdź, czy się zgadza, bo na GearBest znalazłem FC za 7 USD: http://www.gearbest.com/rc-quadcopter-parts/pp_190693.html
          Może lepiej ściągnąć od nich i niewielkim kosztem samemu naprawić Symę ?

          Wydaje mi się, że 65 zł za paczkę do Chin jest absolutnie nieopłacalne i lepiej jest już quadrocopter postawić na nogi samodzielnie.

          jakbym jeszcze mógł pomóc – pisz 🙂

        • Rafał Fidor

          Założyłem spór i chińczyk nie odniósł się do niego w ciągu pięciu dni i z automatu zakończyło na moją korzyść… Zdziwiłem się bo zaznaczyłem że chcę odesłać przedmiot i czekałem ten 5 dni i po nich System z automatu po braku odpowiedzi ze strony sprzedającego przestawił warunek na „bez wysyłki” i zakończył spór z pełną refundacją, myślałem że że zegar ruszy i będę miał 10 dni na wysyłkę a tu takie zaskoczenie – Widocznie Ali uważa, że za gapowe się płaci. Tak więc z linku, który przesłałeś na pewno skorzystam bo pozostało mi go tylko postawić na nogi. Blog zawitał w polubionych bo na pewno nie raz jeszcze tutaj wrócę 🙂

        • Hej ! Cieszę się, że spór zakończył się sukcesem ! Dobrze wiedzieć, że w AliExpress można w ten sposób rozwiązywać problemy. Na razie jednak zostaję przy Banggood 😉
          Trzymam kciuki za stawianie Symy X8C na nogi !
          Cieszę się, że będziesz dalej odwiedział blog !

          Do następnego !

  • Marta Marcin Żurek Zakrzewski

    Witam mam dosc dziwny problem … mam husbana x4 problem pojawil sie nie wiem skad moanowicie po skoerowaniu toru lotu na przód leci on do tylu , a zmieniajac na tyl leci w przod … kierunki bocznego lotu sa ok prosze o pomoc 

    • W Hubsanie można zamienić kierunki sterowania podczas konfiguracji aparatury.

      Zakładam, że aparatura jest w Mode 2, czyli gaz jest na lewym manipulatorze. Zgodnie z instrukcją należy wejść do menu przytrzymując prawy manipulator wciśnięty przez około 1 sek. Na wyświetlaczu pojawi się napis „SE” od Settings, czyli ustawienia. Następnie proszę nacisnąć przycisk od trymowania kanału przód-tył, czyli Elevator, aby wskaźnik trymu na wyświetlaczu „przeskoczył” na drugą stronę (będzie albo skrajnie u góry, albo na dole). W ten sposób dokonuje się odwrócenia sterowania dla każdego z kanałów.

      W razie czego jest też dokładny opis w instrukcji (strony 5 i 6): https://cdn.shopify.com/s/files/1/0172/1146/files/Hubsan_X4_Manual.pdf

      Proszę dać znać, czy udało się go „naprawić” 🙂

      Pozdrawiam i powodzenia !

  • dawid diduch

    Mam problem z drone syma x5sw podczas startu niesie go w prawą stronę i nie mogę tego ustawic wirniki są dobrze proszę o pomoc

    • Jeżeli znosi go mocno, to proszę spróbować kalibracji akcelerometru. W
      Symie X5C wykonuje się ją poprzez pociągnięcie obu drążków aparatury w
      prawy-dolny róg. Oczywiście należy to robić po sparowaniu z aparaturą,
      czyli gdy diody od spodu modelu świecą w sposób ciągły. Kalibrację
      wykonuje się na płaskiej, możliwie poziomej powierzchni, ponieważ to
      ustawienie quadrocoptera będzie dla niego wzorcem do którego będzie
      dążył podczas zawisu.

      Lekkie znoszenie można skorygować przyciskami trymu na aparaturze,
      które znajdują się obok drążków.

      Ważne, żeby model znajdował się przynajmniej na wysokości tych 50 cm
      nad ziemią, bo nisko nad nią zawsze będzie go znosiło w różne
      kierunki, co akurat wynika z praw fizyki.

      Proszę dać znać, czy to pomogło.

      Pozdrawiam serdecznie !

      • dawid diduch

        Wielkie dzięki podzialalo nie wiedziałem nic o tej kalibracji a instrukcje gdzieś zgubiłem wczoraj podczas lotu dałem dwa drążki w dół w prawo i dlatego się rozlegulowal o to winowajca dzięki ci 🙂 za pomoc

  • dawid diduch

    Mam problem podczas startu mój dron leci w jedną stronę i nie da się go ustawić mój model to syma x5sw

  • Milosz Holod

    Czesc,mam problem z wyborem drona do 1200zl.pomoglbys wybrac?Zalezy mi na masywnym dronie z kamera

    • Hej,

      W tym zakresie cenowym faktycznie jest parę możliwości. Jeżeli szukasz modelu od razu z kamerą, który będzie gotowy do lotu to jeszcze do niedawna można było kupić DJI Phantom FC40. To pierwsza wersja tego quadrocoptera z dołączoną kamerką, która przesyła obraz po Wi-Fi. Całość zamyka się w jakichś 1500 zł, ale może być konieczność ściągnięcia go z zagranicy.

      Inna opcja to Blade 350QX. Tutaj firma też jest sprawdzona, więc o parametry modelu bym się nie bał. Może być pewien kłopot z częściami, bo jak pęknie obudowa to rozbierasz model do rosołu, a jest ona jednoczęściowa. Oczywiście tutaj też masz możliwość podczepienia kamery typu GoPro i wbudowany GPS.

      Ja sam mając taką kwotę kupiłbym Cheersona CX-20. Jest to „tania” wersja DJI Phantom, ale lata i to całkiem nieźle. Nie jest to oczywiście model bez wad, ale z aparaturą kupisz go za 850 zł + 100 zł za wysyłkę (http://www.banggood.com/Cheerson-CX20-Opensource-Version-AutoPathfinder-Quadcopter-RTF-p-932145.html?p=QF1421000022201201I0). Na pewno warto kupić do niego inną baterię, bo ta która jest nie cieszy się najlepszą opinią, a 1000 zł spadające na ziemię jednak może zaboleć. Aparatura traci łączność z modelem po jakichś 300m, co nie jest rewelacyjnym wynikiem. Ponadto faktycznie zdarzają się losowe usterki zaraz po zakupie. Umówmy się jednak, że ludzie kupują CX-20 dość często i niektóre muszą być wadliwe. Banggood uwzględnia gwarancję w takich wypadkach.

      W zamian masz pełnowartościowy quadrocopter z GPS, uchwytem na kamerkę, aparaturą. Części są względnie tanie i łatwo je ściągnąć z BangGood, tudzież HobbyKing (tam nazywa się Quanum Nova). Oprócz tego model obsługuje MissonPlanner, który pozwala ustawić mu lot całkowicie autonomiczny po samym tylko GPSie.

      Dodatkową zaletą jest to, że łatwiej jest coś w nim zmienić. Chcesz inny kontroler lotu – spoko. Inny odbiornik – proszę bardzo. Lepsza aparatura – bez problemu.

      Jeżeli będziesz brał model spoza Unii Europejskiej (w tej cenie) to trzeba jeszcze pamiętać o cle, ale z tego co wiem procedura nie jest problematyczna.

      Raport z testów na polskim forum masz tutaj: http://rc-fpv.pl/viewtopic.php?f=54&t=19234

      Niezależnie od tego, jaki model weźmiesz – pamiętaj, że podstawowa wiedza z zakresu uruchamiania, latania i rozkładania będzie potrzebna. Tam stosuje się procedury przedstartowe, łącznie z kalibracją kompasu i łapaniu fix-a na GPSie, bo inaczej może się to źle skończyć. W przeciwieństwie do opisywanych przeze mnie dotychczas modeli – to już zabawka nie jest.

      Życzę owocnych zakupów !

      W razie dodatkowych pytań pisz śmiało (także maile) – postaram się pomóc.

  • O

    Witam, mam problem z 1 silnikiem Hubsana X4 – kręci sie wolniej od pozostałych a na wolnych obrotach, aby

  • karik

    Witam, mam taką sprawe, ze wyrwałem silnik, zamowiłem juz nowe i musze przylutować – nigdy tego nie robiłem wiec czy mozesz mi polecic jakąś tanią lotownice do tego zadania ?

    Z gory dzieki

    • O narzędziach do naprawy quadrocopterów jeszcze nie pisałem, więc dobrze, że pytasz. Moim ostatnim faworytem jest bardzo niepozorna lutownica na USB o mocy 8W. Nie byłem gotów uwierzyć, że działa dopóki jej nie podłączyłem – http://botland.com.pl/lutownice-kolbowe/2867-lutownica-usb-8-w-zd20u.html

      Kosztuje niecałe 15 zł, nagrzewa się błyskawicznie, a przez to że ma mały grot – idealnie nadaje się do lutowania tych miniaturowych przewodów od silników. Jest dostępna także na allegro.

      Jedyna rzecz, o której trzeba pamiętać, to fakt, że potrzebuje ona prądu rzędu 1.6A (I = 8W / 5V), więc nie można jej podłączyć do komputera. Jeżeli natomiast masz ładowarkę od smartfona, tabletu, czy cokolwiek innego co da taki prąd wyjściowy to kupuj śmiało. Jest tania i naprawdę bez problemu parę silniczków już nią wymieniłem.

      Powodzenia !

      • karik

        Wielkie dzięki za odpowiedź! Zaraz ją zamówie, zastanawiam się jeszcze nad taką pozycją: http://allegro.pl/show_item.php?item=5334779526

        w zestawie, kalafonia, odsysacz i pasta…

        co o tym myślisz ? nada się ?

        • Jasne, taki zestaw też może być. Sam nie korzystam z niczego lepszej jakości, bo jestem też tylko elektronikiem-amatorem, a taki zestaw w sumie wystarczy ci nawet gdybyś chciał poskładać własny quadrocopter.
          Do samej wymiany silników, czy zlutowania dwóch przewodów pewnie ani pasty, ani kalafonii nie będziesz dodatkowo wykorzystywał, ale jeżeli zamierzasz robić cokolwiek związanego z elektroniką – nawet przeróbkę któregoś z modeli – czemu nie.
          Przyda ci się za to gąbeczka do czyszczenia grota, która jest razem z podstawką i czasem dobrze mieć też odsysacz do cyny. Z drugiej strony każdą z tych rzeczy możesz też kupić osobno.

          Wybór należy do Ciebie. Przy małych quadrocopterach (rozmiaru Hubsana H107) wolę manewrować tą lutownicą USB, ale do większych modeli lepiej mieć taki sprzęt, jak wskazany przez Ciebie na Allegro. No i tam masz wszystko w zestawie – nawet mimo tego, że przeciętnej jakości to na pewien czas spokojnie starczy.

        • karik

          Dobra, to zamówie to z allegro, może przyda się w przyszłości. Jeszcze raz dzięki za odpowiedzi!

          Pozdrawiam.

  • jarocin84

    witam mam problem z hubsan x4 h107d w którym po podłączeniu baterii świeci się tylko czerwona dioda i strasznie się grzeje. Czy może ktoś miał podobny problem? dzięki

    • Grzanie się jest jednoznaczne z występowaniem zwarcia w obwodzie. Polecam przy odłączonej baterii sprawdzić miernikiem, czy nie występuje gdzieś zwarcie. Warto zacząć od silników, bo może akurat jeden z nich uległ uszkodzeniu. Tak czy inaczej nie można w tej sytuacji długo trzymać quadrocoptera z podłączoną baterią, bo mogą ulec uszkodzeniu kolejne elementy choćby od wysokiej temperatury.

  • miro

    mam pytanie bo mam innego producenta ten quadrocopter a dokładniej AVIATOR 8
    i pękła mi górna część obudowy. niby ja skleiłem ale co parę lotów się rozwala z powrotem. w Polsce nigdzie części zapasowych nie znajdę i najbliższy prawdzie jest hubsam h107l. i tu zaczyna sie moje pytanie. rozstaw skrzydeł, przekątne są takie same, ale jak napisałem do sprzedającego obudowę to nie odpisał a chce wiedzieć jaka jest średnica otworu silniczka bądź jaka średnice ma sam silniczek w hubsan h107l.
    proszę o szybką odpowiedz.

    • Hubsan H107L ma silniki o średnicy 7 mm, H107C/D o średnicy 8 mm. Otwory są bardzo ciasne, więc zgodne że średnicą silników.

      • miro

        a mam jeszcze 1 pytanie, co może być przyczyna że quadrocopter delikatnie podczas startu przechyla się w 1 stronę?? jak już leci to jakby to zanika ale trzeba bardziej się starać by go utrzymać

        • Prawdopodobnie jest to jedna z dwóch przyczyn. Albo quadrocopter wymaga kalibracji akcelerometru, bo ma błędnie ustawiony pion, albo szwankuje jeden z silników. Jeśli możliwa jest kalibracja w tym modelu – należy ją przeprowadzić. W przypadku gdyby jej nie było, ważne żeby bindować go z aparaturą leżącego na płaskiej powierzchni, bo wtedy na ogół modele ustawiają sobie „pion”.
          Jeśli to nic nie zmieniło to prawie na pewno winny jest silnik. Na ogół podczas obracania śmigła ręką powinno być widać, że kręci się ono z dużo większym oporem, a rozpędzone ręcznie zatrzymuje się szybciej niż pozostałe. Czasem w silniku słychać również „chrobotanie”, które świadczy o jego zużyciu. Generalnie silnik podczas ręcznego obracania wałka powinien być prawie bezgłośny, a dźwięk jednostajny. Wszelkie przeskakiwanie, bądź podejrzanie szybkie zatrzymanie świadczy na jego niekorzyść – należy wtedy pomyśleć o jego wymianie.

          Powodzenia !

        • miro

          wiesz co ja świeży w tym temacie jestem. kalibrację robi się tymi przyciskami w pilocie co są przy joystickach?? bo u mnie są takie same ułożenie wszystkich przycisków tylko w innej obudowie. jedyna różnica to taka że u was są 2 tryby latania a u mnie tylko 1. a ma to znaczenie że jak wziąłem do ręki quadrocopter i dałem gaz na maxa to jak by 1 strona miała mniejszy ciąg.

        • Hej,

          Na blogu znajdziesz artykuły, które omawiają kalibrację i trymowanie. Przyciski obok manipulatorów na aparaturze to trymowanie, czyli drobna korekta, gdy quadrocopter wychyla się w którąś stronę. Rekalibrację można podobno przeprowadzić przy pomocy aparatury z protokołem V2x2 (np. opisywany przeze mnie WLToys V222), ale mając Twoją aparaturę spróbuj następująco:
          Ustaw go w tryb 100%, czyli najszybszy tryb latania – ten, w którym robi flipy automatycznie przy maksymalnym wychyleniu drążka. Następnie pociągnij oba manipulatory w lewy-dolny róg. Przytrzymaj. Jeżeli zamigają którekolwiek diody na quadrocopterze, to znaczy, że metoda działa. Kalibrację zawsze przeprowadzasz na płaskiej powierzchni, bo to jest ustawienie, które quadrocopter uzna za „poziome” i będzie do niego dążył, gdy puścisz prawy drążek.

          Jeżeli chodzi o braki mocy to prawdopodobnie za wygraną daje jeden z silników. Żeby się upewnić poczytaj sobie ten wpis: http://4smigla.pl/quadrocoptery-eksploatacja/
          Wyjaśniałem w nim jak sprawdzić, czy masz problem z silnikiem, czy żyroskopem. Jeżeli chwycisz quadrocopter w rękę i dasz gaz, powinieneś czuć, że przy odchylaniu go, próbuje wracać do pozycji poziomej. Jeżeli wyłożony na jedną stronę robi to słabiej, to pewnie pora na wymianę silnika. Jeżeli zaś znajdziesz pozycję, w której wszystkie silniki pracują równo, ale quadrocopter nie jest poziomo to raczej kwestia błędnych wskazań akcelerometru.

          Powodzienia !

        • miro

          a zapomniałem silniczki nie dają dziwnych dźwięków i w miarę tak samo szybko się wszystkie 4 zatrzymują.

  • Milosz

    Witam mam problem w grudniu kupilem quadrocopter w biedronce. Po kilku
    miesiacach latania,chcialem naladowac baterie.Gdy ladowarka pokazywala
    ze bateria juz nalodowana,podlaczylem ja do quadrocoptera lampki ledowe
    zaczely mrugac,wlaczylem silniki,po kilkunastu sekundach quadrocopter
    wylaczyl sie.Bateria byla naladowana i nie wiem co to jest.Prosze o
    pomoc!

    • Z opisanych przez Pana objawów wnioskuję, że bateria quadrocoptera jest zużyta i jej pojemność jest bardzo niewielka w stosunku do początkowej. Jeżeli po parunastu sekundach model się wyłączył, to znaczy że zadziałało LVC (Low Voltage Cut-off), które odcina zasilanie z baterii przy zbyt niskim napięciu ogniwa. Prawdopodobnie bateria daje się częściowo naładować, ale w tak niewielkim stopniu, że po chwili lotu napięcie jest już na tyle niskie, że model nie jest w stanie dłużej czerpać z niej prądu.

      Polecam wymienić ogniwo na nowe. Quadrocopter z biedronki nie ma swoich części zapasowych, ale można kupić ogniwo od Hubsana H107C, które zamiast 300 mAh ma 380 mAh i bardzo podobne wymiary, co gwarantuje, że zmieści się w miejscu oryginalnej baterii.

  • Marek

    Dzień dobry,
    Jestem świerzym posiadaczem JJRC H8C RC. Generalnie jestem bardzo zadowolny – piękne wysokie stabilne loty i ujęcia z kamery ale: w pewnym momencie przestał działać jeden z silników. (zamówiłem juz nowy) i tu mam pytanie: w jaki sposób po rozpięciu, „na krótko” mogę sprawdzić czy silnik działa? jakie napiecie i natężenie? nigdzie nie mogę znależć parametrów. Czy to jest 1/4 woltażu akumulatora?

    • Szanowny Panie Marku,

      Cieszę się, że H8C tak dobrze się sprawdza ! Jeszcze nie miałem okazji go nabyć i przetestować, bo na razie czaję się na Symę X5C.

      Jeżeli chodzi o napięcie to cały quadrocopter pracuje na baterii 7.4V, czyli 2S, ale z tego co czytałem – ma wewnętrzny regulator napięcia na 5V, który jednak jest stosowany tylko dla elektroniki.

      Znalazłem także potwierdzenie na forach, że do silnika idzie bezpośrednio napięcie z baterii (http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=2296320&page=4), czyli normalnie pracuje on w zakresie 8.4-6.6V (napięcia pracy pojedynczej celi pakietu Li-Po to około 3.3 do 4.2V).

      Jeżeli chodzi o prąd to taki silnik powinien mieć opór wewnętrzny w granicach 3 ohmów zgodnie z tym co znalazłem w sieci. Musiałbym to jednak potwierdzić. Przy takim założeniu maksymalny prąd powinien zmieścić się w granicach 2.5A.

      Myślę, że można na krótki okres podłączyć silnik bezpośrednio do baterii i nic się nie stanie. Dla bezpiecześtwa można też użyć 4 baterii AA, razem będzie to 6V, a ich opór wewnętrzny zagwarantuje, że silnikowi nic się nie stanie.

  • Regu

    A co jeżeli jedno ze smigiel szwankuje wydając taki charakterystyczny pisk jednocześnie żeby zaczęło się krecic trzeba szturchnac je palcem i maszyna się nie wznosi?

    • Prawdopodobnie to nie śmigło jest winne, tylko silnik. Napotyka na tyle duży opór mechaniczny, że pozostałe silniki startują, a ten nie. Z racji tego, że łatwiej jest pokonać tarcie dynamiczne, niż statyczne – po pchnięciu palcem zaczyna się obracać. Moim zdaniem silnik jest do wymiany, bo na pewno będzie ciągnął większy prąd niż pozostałe. Prędzej czy później i tak prawdopodobnie stopiłyby się szczotki albo fragmenty uzwojenia.

      Jeżeli potrzebujesz znaleźć części zamienne to daj znać – postaram się coś podpowiedzieć, jeśli określisz model quadrcoptera.

      • Regu

        Jeszcze raz dokładnie przyjrzałem się sprawie i zauważyłem że gdy krece smiglem to zebatka ta od śmigła się kręci a ta od silnika tylko co jakiś czas „zaskakuje” tak jakby był zbyt duży dystans między nimi. Jakieś pomysły?

        • Ok, czyli to model, który ma jeszcze przekładnię w postaci kół zębatych. Myślałem, że śmigła są montowane bezpośrednio na silniku.

          Hmmm, trudno mi tak z opisu ocenić, ale wygląda na to, jakby koło zębate na osi silnika się ślizgało (jest montowane na wcisk i trzyma je tylko siła tarcia), albo któreś z kół zębatych jest po prostu nieco wytarte i zęby odpowiednio się nie schodzą. Możesz przysłać możliwie ostre zdjęcie tych kół zębatych (albo parę z różnych kątów) na 4smigla@gmail.com ? Może coś tam wypatrzę.

      • Pio

        Witaj. Dzisiaj miałem dziwny problem z hubsanem x4 107d. Mianowicie straciłem z nim łączność przy odległości mniejszej niż 20m. Spadł na asfalt z pełnym impetem. Wymieniłem śmigło, które było złamane ale 2 silniki już nie obracają się z taką łatwością jak przedtem. Wiem, że się uszkodziły tylko nie wiem skąd najlepiej kupić części zamienne. Z wymianą już jakoś dam sobie radę.

        • Póki silniki działają i model lata stabilnie, polecam na razie dać sobie spokój z wymianą. Jeżeli zaczną się znacząco grzać lub wyraźnie będzie im brakowało mocy to wtedy warto się zmierzyć z ich wymianą.

          Jeżeli chodzi o dostępność części zamiennych to silniki można kupić zarówno u nas w PL (szybka wysyłka), jak i w Chinach (tanio, ale długo). Zaczynając od wariantu drugiego, tańszego – można zamówić same silniki – lepiej kupować po 2, bo taniej wychodzi: http://www.banggood.com/2-X-8x20mm-Motor-For-Hubsan-X4-H107C-H107D-RC-Quadcopter-p-87683.html?p=QF1421000022201201I0 (ok.10 zł / szt.) lub też pokusić się o zakup tzw. Crash Packa, który kosztuje ok. 60 zł, ale zawiera zapasowe LED-y, 2 silniki, śmigła, kadłub itd.: http://www.banggood.com/Hubsan-X4-H107D-FPV-RC-Quadcopter-Spare-Parts-Crash-Pack-H107D-A07-p-911726.html?p=QF1421000022201201I0 . W Chinach przesyłka do Polski wliczona jest w cenę.

          W Polsce części zamienne łatwo kupić na aukcjach typu Allegro, ale od razu zastrzegam, że będą one droższe. Widzę, że pojedynczy silnik kosztuje około 15-20 zł + koszty przesyłki. Na Polskich aukcjach warto się tylko upewnić, że sprzedający wie, co sprzedaje i dostaniemy silnik do H107C/D, czyli 8 mm. Łatwo je rozróżnić, bo ten od H107L (bez kamery) nie ma otworów u góry, a ten od H107C/D ma 4, symetrycznie umieszczone. Te 8mm bardziej się grzeją, stąd dodatkowe otwory wentylacyjne. Jednocześnie mniejszy silnik nie będzie pasował, więc polecam uważać.

          Ewentualnie sam mam na zbyciu jakieś zapasy części, więc 2 silniki się znajdą. Mogę je wysłać w cenach podobnych do tych w Chinach, żeby nie było, że próbuję zarobić na swoich czytelnikach. W takim przypadku zapraszam do wysłania maila.

          Jeżeli chodzi o wymianę to wystarczy dowolny mały śrubokręt krzyżowy i lutownica grotowa. Reszta w artykule.

          Powodzenia i gdyby były jeszcze jakieś problemy – zapraszam z pytaniami ! 🙂