Naprawa – Syma X5C

Syma X5C trafiła do mnie z następującym defektem – nie była w stanie poderwać się z ziemi. Było to o tyle nietypowe, że gdy jeden z silników jest uszkodzony, pozostałe przy w pełni otwartej przepustnicy po prostu przewracają model – zawsze w tą samą stronę. To dokładnie pozwala ocenić, który z nich nie daje wystarczająco mocy. Tutaj było inaczej – wszystkie silniki pracowały, ale model po prostu się nie podnosił.

Analiza problemu

Ten akurat quadrocopter Symy nie potrafi się gwałtownie wnosić. Przy pełnym „gazie” robi to dość powoli w porównaniu np. z Hubsanem. Żeby model pozostawał zwrotny, część mocy silników musi pozostać niewykorzystana przy w pełni otwartej przepustnicy, żeby móc ją przeznaczyć na manewrowanie. W Symie ten zapas jest dość duży, więc model nie poderwie się w ogóle, jeśli jeden z silników będzie pracował słabiej.

Wykonałem prosty test, żeby zobaczyć, czy któryś z czterech silników faktycznie kręci się za wolno. Po zbindowaniu z aparaturą wziąłem model w rękę i trzymając dodałem gazu lewym drążkiem, gdzieś do połowy. Z racji tego, że Syma X5C ma stabilizację 6-osiową, po wychyleniu w którąś stronę, będzie ona kontrowała zwiększając moc silników, w których stronę pochyliliśmy model. Jeżeli więc pochylimy model do przodu, dwa przednie silniki będą pracować szybciej, żeby wyrównać lot. Odpowiednie, jeśli przechylimy model w lewo i do tyłu, lewy-tylny silnik spróbuje przywrócić quadrocopter do lotu poziomego. Jak to wygląda w praktyce – proszę, oto nagranie 🙂

Wystarczyło wychylić model w każdy z czterech narożników. Prawy-przedni silniki wyraźnie nie przyspieszał, podczas gdy pozostałe tak. Najwyraźniej więc właśnie on był uszkodzony.

Naprawa

Rozkręcanie Symy X5C nie jest zbyt wdzięcznym zajęciem, ponieważ z każdej możliwej strony jest ona skręcona śrubkami. Dokonując demontażu musimy się pozbyć 5 z nich na każdym z ramion.

m_IMG_20150613_083642

Jeżeli macie zamocowane osłony śmigieł, to pora na ich zdjęcie, bo również trzymają one obie strony kadłuba. Odkręcamy po jednej śrubce na każdą z osłon.

IMG_20150613_124533

Ok, trzeba jeszcze sprawdzić, czy nie ma śrubek pod klapką od baterii. Są ! 2 sztuki.

m_IMG_20150613_083708

Jeżeli teraz postanowicie zdjąć obudowę – odradzam. Zdejmujemy podwozie i znajdujemy kolejne, ostatnie już 4 śrubki.

m_IMG_20150613_084647

Razem powinniśmy mieć 30 śrubek (20 – ramiona, 4 – osłony śmigieł, 2 – okolice baterii, 4 – pod podwoziem).

m_IMG_20150613_091930

Byłbym zapomniał ! Żeby zdjąć górną część obudowy będziemy jeszcze musieli zdjąć wszystkie 4 śmigła. Każde z nich przykręcone jest od góry jedną śrubką.

m_IMG_20150613_085034

Wreszcie ! Delikatnie ściskając obie części obudowy powinniśmy teraz być je w stanie rozdzielić.

m_IMG_20150613_091512

Wewnątrz Symy jest nadzwyczaj pusto. Przyczyną oczywiście jest redukcja masy, ale cała sztywność ramion zasadza się wyłącznie na obu plastikowych częściach kadłuba.

m_IMG_20150613_085116

Wewnątrz nich znajdują się luźno puszczone przewody od silników oraz zasilające od diod.

m_IMG_20150613_085150

Wszystkie z nich są przylutowane bezpośrednio do PCB, więc wymiana wymaga użycia lutownicy.

m_IMG_20150613_085141

Mocowanie silnika razem z przekładnią możemy swobodnie wyjąć.

m_IMG_20150613_085250

Jak widać przewody są puszczone przez wnętrze mocowania, więc w celu wyjęcia silnika trzeba najpierw je odlutować i wyciągnąć.

m_IMG_20150613_085323

m_IMG_20150613_085451

Zakładanie nowego silnika wykonujemy w odwrotnej kolejności. Nie zaczynajcie od lutowania, bo wtedy nie przeciągniecie przewodów przez odpowiednie otwory w mocowaniu ! Gdy już umieścicie silnik na swoim miejscu, tak jak to było widoczne na zdjęciach powyżej, należy się zabrać za lutowanie. Nie miałem akurat silnika z przewodami biało-czarnymi, więc wykorzystałem drugi, dbając o to, żeby zamienić polaryzację.

m_IMG_20150613_091335

Poniższa tabela pozwoli Wam się dowiedzieć, jak przylutować właściwie silniki:

Silnik Normalnie Odwrócona polaryzacja
+ +
Quadcopter left-up
lewy-przód / prawy-tył
czerwony niebieski czarny biały
Quadcopter right-up
prawy-przód / lewy-tył
biały czarny niebieski czerwony

Jak odczytać tą tabelę ? Już wyjaśniam. Wymieniałem prawy-przedni silnik (na płytce PCB – M1). Patrzę więc na „prawy-przód” w tabeli i widzę, że zwykle silnik ma przewody biało-czarne. Takiego akurat nie mam, ale posiadam jeden z czerwono-niebieskimi, więc patrzę na kolumnę „odwrócona polaryzacja”. Tam widzę, że czerwony przewód muszę przylutować do „-„, a niebieski do „+”. Jak spojrzycie na zdjęcie powyżej to silniki są dokładnie dolutowane tak jak w tabeli. Silnik M1 ma odwróconą polaryzację, a silnik M2 jest mocowany normalnie dlatego przewody do „+” i „-” są w nich odwrócone.

Jeżeli jednak się pomylicie to co najwyżej silnik będzie kręcił się w niewłaściwą stronę. Nic złego się nie stanie, tylko będziecie musieli z powrotem rozbierać model i całą czynność wykonywać od początku.

Na koniec silnik razem z mocowaniem umieszczamy w otworze w ramieniu i całość jest gotowa do złożenia.

m_IMG_20150613_085133

Jeżeli chcecie najpierw przetestować quadrocopter to tylko zamknijcie obudowę (będzie się sama trzymać) i przykręćcie śmigła. Sprawdźcie, czy quadrocopter się uniesie. Jeśli tak, wszystko poszło zgodnie z planem.

Składając obudowę zwróćcie uwagę na to, żeby nie przytrzasnąć któregoś z przewodów idących wzdłuż ramienia. Na końcu pamiętajcie o przykręceniu wszystkich śrubek, zamocowaniu śmigieł i w górę !

m_IMG_20150613_132001

Powodzenia i dajcie znać, jak Wam poszło, w komentarzach ! Jeśli się nie udało – piszcie, podpowiem 😉

  • cottonex

    Gratuluję opisu, a sobie udanej naprawy 🙂
    Wszystko śmiga, a dokładnie wszystkie cztery śmigła.

    • Rewelacja ! Gratuluję samodzielnie przeprowadzonej naprawy i cieszę się, że opis jest wystarczająco dobry, żeby ją samodzielnie przeprowadzić !

      Pozdrawiam serdecznie !

  • Patryk Kępczyński

    Bardzo ładnie opisane wielkie dzięki.

    • Dzięki ! Będę się starał, żeby inne wpisy były równie dobre 🙂