Krótko: Jak nie stracić orientacji przy dalekich i wysokich lotach ?

Ten wpis dedykuję szczególnie tym, którzy mają quadrocoptery z kamerą i pokusę wyprowadzenia ich na sporą wysokość. Patrząc po ogłoszeniach na OLX gubienie modeli typu Syma X5C jest wcale nie takie rzadkie, więc zdradzę wam trik, który może uchronić Was przed utratą quadrocoptera w krytycznym momencie.

Widzicie ten model na zdjęciu ? Tak, właśnie ten punkcik, nisko, na tle nieba, który na tym obrazku ma tylko parę pikseli. Jeżeli sprawdzacie limity zasięgu aparatury albo kręcicie ujęcia z powietrza na pewno znacie ten widok. Często wiąże się on z przekonaniem, że pora wracać, bo quadrocopter jest już wystarczająco daleko. Jeśli wiecie, w którą stronę jest zwrócony to dobrze – poradzicie sobie. Jeśli nie, zastosujcie się do rady poniżej.

Nie wiedząc, w którą stronę leci model i gdy jest on zbyt daleko, żeby ocenić to po diodach i barwie śmigieł, pchnijcie prawy drążek lekko w przód,. Model zacznie lecieć przed siebie, w tą stronę, w którą jest zwrócony

Wydarzy się jedna z 3 sytuacji, z czego każda z nich da Wam odpowiedź co zrobić dalej:

1) Model leci w lewo.

DalekieLotyLewo

QuadrocopterLewo

Jeśli tak jest, to znaczy, że quadrocopter zwrócony jest do nas swoją lewą stroną i należy obrócić go w lewo, aż skieruje się prosto na nas. Pchnijcie lewy drążek w lewo, utrzymując wciąż również lot w przód. Quadrocopter zacznie się obracać, a jego tempo przemieszczania się w lewo powinno miarowo maleć. Utrzymując taki sposób sterowania poczekajcie, aż przestanie się całkowicie przemieszczać w lewą stronę, co będzie oznaczało, że jest zwrócony dokładnie w Waszym kierunku. Możecie swobodnie lecieć prosto w przód, aż model przybliży się na tyle, żeby było go już dobrze widać.

2) Model leci w prawo.

DalekieLotyPrawo

QuadrocopterPrawo

Analogicznie – model musi być do Was zwrócony swoją prawą stroną. Lewy drążek w prawo, a prawy do przodu, czyli lot progresywny z rotacją w prawo ;). Quadrocopter będzie powoli się obracał, co w konsekwencji doprowadzi do tego, że przestanie z Waszej perspektywy lecieć w prawo. Będzie to oznaczało, że jest już zwrócony w Waszą stronę. Cała naprzód i na pewno do Was wróci.

3) Model nie przesuwa się ani w lewo, ani w prawo

Tutaj mamy jedną z dwóch sytuacji. Model albo leci dokładnie „od nas”, albo „do nas”. Żeby się o tym przekonać trzeba najpierw obrócić go w dowolną ze stron wciąż kontunuując lot w przód. Znajdziemy się w jednej z dwóch powyższych sytuacji, ponieważ zacznie się przemieszczać albo w prawo, albo w lewo. Da nam to odpowiedź, w którą stronę zwrócony jest aktualnie.

Jeżeli obracanie go w prawo, sprawiło, że teraz leci w lewo, to oznacza, że był zwrócony przodem do nas, ponieważ wtedy kierunki sterowania też są odwrócone. Wystarczy teraz skorygować z powrotem rotacją w lewo i lecieć całą naprzód.

Jeśli natomiast odwrócony był tyłem, to kierunki obrotu będą zgodne i obracanie się w prawo sprawi, że zobaczymy iż quadrocopter także przemieszcza się w tą stronę. Wtedy wystarczy kontynuować obrót zgodnie z punktem (2) dla ruchu w prawo i (1) dla ruchu w lewo. Kiedy quadrocopter przestanie się przemieszczać oznaczać to będzie, że leci w naszą stronę.

Orientacyjną trasę lotu widzianą z góry umieszczam poniżej, żeby łatwiej było Wam zrozumieć jak zachowa się model w obu wariantach.

QuadrocopterPowrot

Zdaję sobie sprawę, że to co napisałem jest absolutnie oczywiste dla kogoś, kto skutecznie opanował sterowanie quadrocopterem. W sytuacji kryzysowej, gdy model jest daleko traci się jednak często zdrowy rozsądek, a sterowanie staje się chaotyczne. Jeżeli zastosujemy się do powyższych rad, powinno nam się udać bezpiecznie wrócić modelem. Co ważne, sposób ten jest powtarzalny i po prostu działa.

Zachęcam do poćwiczenia i dajcie znać, czy komuś powyższa rada uratowała model przed jego utratą.

Udanych i bezpiecznych lotów !