Artykuł czytelnika: Eachine Falcon 250 – subiektywne odczucia

Autor: Krzysztof Frączyk
Zdjęcie tytułowe: Banggood – http://img.banggood.com/images/oaupload/banggood/images/E6/0D/c07c4aa6-70e3-f5d3-5e62-a216b459e140.jpg

Nasz czytelnik, Krzysztof, skusił się na zakup Eachine Falcona 250 z pełnym wyposażeniem prosto z Banggood. Po paru tygodniach czekania, opłaceniu cła i VATu miał już model w domu i szybko zabrał się za latanie. Napisał zbiór przemyśleń, którymi chciał się z nami podzielić – oddajmy mu głos.

Po 3 tygodniach bardzo intensywnego użytkowania Eachine Falcon stwierdzam, co następuje:

  • Rama – fajnie pomyślana, bardzo sztywna i sprężysta, bardzo mocna , świetnie znosi upadki, wyjątkiem są niby nóżki, pękają po twardszym lądowaniu na asfalcie, do niczego się nie nadają, polecam przyklejenie jakiejkolwiek pianki na taśmie dwustronnej
  • Oświetlenie – błędem jest zamontowanie go od spodu. Podczas latania do 20m nie wiadomo gdzie przód, gdzie tył. Na szczęście da się je odkleić i przymocować na ramionach z przodu i z tyłu. Problemem są też przednie diody – o ile tylne (czerwone) są na tle nieba bardzo dobrze widoczne, przednie (niebieskie) widoczne są słabo, polecam zmienić na białe punktowe po obu stronach kadłuba o mocy nie mniejszej niż 1,5W każde
  • Kontroler CC3D – nie ma się do czego przyczepić – pełna programowalność pidów, ustawień, trybu akrobatycznego, kanału do włączenia silników itd.
  • Aparatura – fajna, niezawodna o sporym zasięgu i kompaktowej antenie, zasięg anteny znacznie przewyższa zasięg transmitera do fpv
  • Nadajnik 5.8GHz – przejrzysty w obsłudze, kompaktowy, niestety po prostu za słaby, 200mW pozwala latać do 200m. od pilota w otwartym terenie na antenkach koniczynkach koniec i kropka. Na granicy zasięgu szum narasta lawinowo i błyskawicznie przechodzi w „NO SIGNAL” – przeżyłem to i wierzcie mi paskudne uczucie…
  • Kamera – druga słaba strona Falcona. Choć ma dość unikalne i bardzo sprytne zawieszenie realnie absorbujące wszelkie drgania, to przez matrycę CMOS jest niezwykle wrażliwa na zmienne oświetlenie. Jakość obrazu, jak i ostrość jest bardzo słaba, lata się trochę na ślepo, trochę na wyczucie. Brak OSD (On-Screen Display).
  • Odczucia z latania – generalnie wspaniałe, model w locie zrywny, precyzyjny, szybki ! Na 3S jest niezła zabawa, na 4S zaczyna się szaleństwo !!! Jest też niestety Ciemna Strona Mocy – przez wydajność silników na pakiecie 1500 mAh 3S realny czas zabawy to 5 minut z alarmem ustawionym na 3,3V. (waga pakietu 105g.)
    Należy jednak pamiętać, iż tak nieduża, a zarazem szybka maszyna w ciągu dosłownie 3-5 sekund staje się małą kropką na niebie i robi się niewesoło
  • Silniki pochylone o 10 stopni – Brawo Eachine ! Świetny pomysł ! Dzięki takiemu rozwiązaniu sprzęt jest niezwykle zrywny i nieprawdą jest, że jest to nie na rękę początkującym, gdyż po starcie dron ucieka – nie ucieka, tylko majestatycznie, z prędkością 10-15 km/h, przy bezwietrznej pogodzie, szybuje w powietrzu przed siebie. Powiedziałbym, że takie latanie jest całkiem przyjemne bo sprzyja nauce zawracania i skręcania na wysokości wzroku bez pochylania quada. Po prostu lewym kciukiem operujemy wysokością i obrotem, a prawym tylko lewa – prawa nie zwracając sobie głowy prędkością.

Komentarz 4Śmigła.pl:

Falcon 250 to model taki, jakie do niedawna składano samemu. Zaletą jest to, że dostajemy pełen, działający, skonfigurowany do lotu zestaw. Dużym plusem jest użycie ESC 20A, ponieważ dzięki temu możemy latać zarówno na baterii 3S, jak i 4S, bo ta ostatnia jest w stanie wykrzesać z silników dodatkową moc. Ich ciąg bierze się głównie z użytych śmigieł: 5046 oznacza, że to ich średnica to 5 cali, a skok 4.6 cala. Dodatkowy plus jest taki, że można dołożyć śmigła 6 calowe (6030), aby wycisnąć z modelu jeszcze więcej.

Krzysztof także zwraca uwagę na bardzo sprytne zawieszenie kamery (na podkładce antywibracyjnej). Do tej pory nie spotkałem się z wibracjami przenoszonymi przez ramę na kamerę FPV. Najczęściej dzieje się przy źle wyważonych śmigłach.
Z mojej perspektywy istotna jest możliwość pochylenia kamery, która ułatwia latanie w trybie acro, bo lecąc w przód nieco więcej widzimy.

Kwestię oświetlenia można poprawić dokupując paski LED. Te akurat są bardzo jasne, a przewody wystarczy przylutować do płytki dystrybucyjnej, bo zasilane są bezpośrednio napięciem 12V. Ich pobór zasilania w stosunku do silników jest naprawdę pomijalny.

Należy też zwrócić uwagę, że części w modelu można w miarę swobodnie wymieniać. Kamera jest zasilana z nadajnika napięciem 5V. Tamten z kolei potrzebuje 7-24V, które bierzemy bezpośrednio z baterii (zgodne z 2S, 3S, 4S). Obie te części można zastąpić bardziej wyszukanym sprzętem. Należy tylko uważać, żeby kamera się zmieściła, bo obejma trzyma sam obiektyw, ale prześwit (szczególnie przy pochylaniu) jest niewielki. Kontroler lotu CC3D akceptuje różne rodzaje oprogramowania takie jak CleanFlight, czy Betaflight, które w niektórych aspektach są lepsze, niż oryginalny software. Z tego co pisze Krzysztof można jednak wywnioskować, że model jest całkiem nieźle skonfigurowany (PIDy itd.), więc jeśli nie macie takiej potrzeby, to nie trzeba nic w nim poprawiać.

Wytrzymałość ramy z włókna węglowego znajduje potwierdzenie w wielu nagraniach na YT, więc Krzysztof nie jest w swojej opinii odosobniony. Pod tym względem Falcon 250 z pewnością jest godny uwagi.

Biorąc pod uwagę przyzwoity próg cenowy wygląda na to, że moja wstępna opinia o tym modelu nie była do końca obiektywna. Słyszę coraz więcej dobrego na jego temat, więc jeśli chcecie wstąpić w świat wyścigowych modeli 250 to jest to niezły model nie tylko na początek !

  • XMAN

    teraz chce kupić jakąś używaną aparaturę z wyjściem na trenera polecisz coś ? chciałbym potrenować latanie na symulatorze.

  • XMAN

    Na kilka pytań już sam sobie odpowiedziałem jeśli chodzi o zwiększenie zasięgu FPV i polepszeniu jakości obrazu chodzi o taki zestaw? dobrze myślę 😛 http://www.banggood.com/Eachine-800tvl-CCD-148-Degree-FPV-Camera-Lens-w-5_8G-600mW-Transmitter-p-1002041.html

    ja wiem że czasami zadaję dużo niepotrzebnych pytań ale uczę się co nieco w temacie 250
    Resztę pytań podtrzymuje 😉

    • Chwilowo nabrałem alergii na sprzęt Eachine (mowa o nadajnikach i odbiornikach FPV) i skłaniam się w kierunku – drogie, ale przynajmniej działa. Ostatnio próbuję znaleźć źródło problemu w fatalnym zupełnie zasięgu sprzętu FPV i nie wiem, czy to odbiornik, czy nadajnik 200mW. W każdym razie jeśli masz parę groszy więcej to lepiej kupić zabawki Boscam albo Aomway, bo je kupujesz raz, ale na dobre. Zapewne nadajnik 600mW sprawdzi się lepiej w boju, ale testy pokazują, że moc deklarowana przez Eachine (i nie tylko) jest „nieco” zawyżona – tak 2-3 razy 😉 Sama kamerka CCD natomiast zachowuje się dobrze – nie mogę narzekać.

      • XMAN

        na obecną chwilę jestem mocno zainteresowany falconem ale najprędzej odpowiedzi mnie w wakacje. Fakt faktem chciałbym też mieć dobry zestaw FPV o dobrym zasięgu wiem że to dron sportowy ale nie ukrywam że lubię długie loty iż mieszkam po za jakimi tunelami lotniczymi. Co byś mi polecił do poprawienia zasięgu i zmiany kamery na CCD ?

  • XMAN

    na tym filmiku widzę że obraz z kamery jest dość przejrzysty co do ostrości zgadzam się ale czy to jest aż tak istotne ? https://www.youtube.com/watch?v=eE0oOVJ7kC8

    • Obraz z kamery i tak jest dość niskiej jakości, więc ostrość w moim przekonaniu ma mniejsze znaczenie, niż same zakłócenia, które pojawiają się jak latasz nieco dalej. Na tym filmiku faktycznie nie widać jakichś specjalnych problemów z jakością.

  • XMAN

    Fajnie że ten Pan opisał plusy jak i minusy falcona. Mam kilka pytań odnośnie: CŁO i VAT ile wyniosło jedno jak i drugie przy takim zakupie ? Nadajnik 5.8GHz jak wymienić to na jaki ? Kamera bo jakbym chciał się bawić w FPV to też na jaką wymienić, i z jaką matrycą, żeby obraz był dobrej jakości? No i pakiet na którym lata to cudo czy dało by się wydłużyć lot na 3S do 10-14 min ? bo jednak 5 min to jest trochę mało i jest to też trochę żenujące porównując te 5 min do lotu pocket drona 124.

    z góry dziękuje za odpowiedzi i POZDRAWIAM

    • Jeśli chodzi o kamerę to sam sobie mniej więcej odpowiedziałeś 😉

      Odnośnie Cła i VATu to Krzysztof napisał, że płacisz 7% cła od wartości towaru, a potem 23% VAT od całości. Wspomniał również, że na dzień dzisiejszy ocleniu podlega sprzęt o wartości >150 EUR, a VAT płaci się od towaru >22 EUR.

      Jeśli chodzi o czas lotu, to zbieram właśnie listę najbardziej żenujących pytań do modelarzy i to jest jedno z nich 😉 Jeżeli kupujesz model do latania FPV, dynamicznego i na pełnej mocy to trudno się martwić o to, jak długo będzie latał, bo wyciskasz z baterii siódme poty. Czy kupując samochód sportowy pierwsze o co pytasz to to ile pali ? Dużo, bo ma potworną moc 🙂 Tutaj jest tak samo – nieważne, że lata przez 5 minut – ważne JAK lata ! Tutaj dla zaspokojenia ciekawości filmik, który wyjaśnia dwie rzeczy – ile można zrobić przez 4 minuty lotu i co tak naprawdę będziesz widział przez wbudowaną kamerkę do FPV: https://www.youtube.com/watch?v=qr__vp95xlA . A teraz już nieco bardziej poważnie – możesz na Falconie 250 zamocować baterię rzędu 4000-5000 mAh i uzyskać czas lotu w granicach 10 minut. Będziesz miał dzięki temu latający czołg. Powolny, ale za to będzie długo latał. Jestem jednak przekonany, że kupując ten model chcesz latać szybko, a do tego trzeba po prostu ciąć masę modelu tam gdzie się da.

      • XMAN

        Dzięki za wyjaśnienie co do akumulatorów w 250 iż czytam o ich parametrach tu i tam i pokazują się tam wyniki 9-14 min ale to napewno też dużo zależy od stylu latania i ile wyciśniemy z 250. Dziękuje i ukłony w Twoją stronę jak i Pana Krzysztofa za podanie ile wynosi cło i jak je obliczyć 😉 Więc jeszcze raz dzięki za obszerne odpowiedzi ! 🙂

        • Akumulator do 250-tki możesz sobie dobrać zupełnie dowolnie, byleby jego wydajność prądowa była wystarczająca. Wszyscy biorą akumulatory w granicach 1300-2200 mAh, bo to dobry balans między czasem lotu i wagą. 250-tka nie ma w zamierzeniu latać przez 10 minut, bo szybkie latanie zjada pojemność baterii naprawdę szybko. Quadrocopter ten można jednak dociążyć baterią rzędu 4Ah, która wystarczy na dużo dłużej, tyle że model będzie po prostu cięższy i będzie nieco inaczej latał. Przy spokojnym sterowaniu bateria faktycznie starcza na dłużej, ale tutaj wiele elementów wchodzi w grę. Wystarczy kupić śmigła 6030/6045, które zapewnią ci taki sam ciąg przy mniejszych obrotach, a sprawność g/W będzie wyższa. Ja osobiście polecam najpierw zacząć latanie na 250-tce, z jakąkolwiek baterią i wtedy sam zobaczysz czego ci trzeba.

        • XMAN

          No i uzyskałem już wszystkie odpowiedzi dotyczące falcona. Jakbym już go miał i umiał nim już w miarę dobrze latać napewno odezwę się co do zestawu FPV. Jeszcze raz serdeczne wielkie dzięki! Pozdrawiam

      • XMAN

        i odpowiadając śmiechem i żartem na pytanie Czy kupując samochód sportowy pierwsze o co pytasz to to ile pali ? Większość polaków pyta czy nie bity 😛